Főoldal > Cikkek > Felnőtt betegségek > Fájnak az ízületeid, ezért nem sportolsz? Rosszul teszed! - Miért fontos a testmozgás idősebb korban is? Szakorvos tanácsai

Fájnak az ízületeid, ezért nem sportolsz? Rosszul teszed! - Miért fontos a testmozgás idősebb korban is? Szakorvos tanácsai

Szülőklapja képAz ízületeket nem kell feltétlenül kímélni, a mozgásszegény életmód ugyanannyira veszélyes lehet, mint a túlzott igénybevétel. A sportbalesetek, sérülések ellen védelmet jelenthet az ízületek természetes mozgásterjedelmének megőrzése, amit rendszeres testmozgással lehet elősegíteni.

Szerző: Nagyszülők Lapja
2017-09-13
Forrás: Nagyszülők Lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

Az ízületeket nem kell feltétlenül kímélni, a mozgásszegény életmód ugyanannyira veszélyes lehet, mint a túlzott igénybevétel. A sportbalesetek, sérülések ellen védelmet jelenthet az ízületek természetes mozgásterjedelmének megőrzése, amit rendszeres testmozgással lehet elősegíteni.

A tévhitekkel ellentétben nem minden esetben a kerékpározás és az úszás a legjobb sportok az ízületek számára, fontosabb, hogy mindenki a korának és edzettségi állapotának megfelelő testmozgást végezzen - mondta Dr. Horváth Nikoletta, a Semmelweis Egyetem Ortopédiai Klinika egyetemi tanársegédje.


Ártalmas is lehet az ízületek túlzott védelme


Van betegségre utaló, illetve "jó" fájdalom is
Ha valaki - életkortól függetlenül - szabadidősportolásba kezd, fontos, hogy úgy építse be a testmozgást a mindennapjaiba, hogy ne kényszerüljön azt túlterhelés miatt abbahagyni - hívta fel a figyelmet Dr. Horváth Nikoletta. A sportolás közben vagy után fellépő fájdalmak esetén meg kell különböztetni a betegségre utaló vagy azt kísérő fájdalmat az ún. jó fájdalomtól, például az izomláztól - mondta.

Olvasd el ezt is!
Felmérés az 50 év felettiek egészségi állapotáról, ennyit sportolnak és így táplálkoznak »

Bemelgítés, nyújtás, levezetés, mindnek megvan a maga helye és szerepe
Ha egyetlen ízülettel van probléma, nem kell feltétlenül az összes többit is kényszerpihenőre ítélni, az ízületeknek ugyanis az árt a legjobban, ha nem használjuk őket, mivel az ízületek és a gerinc védelme érdekében fontos megőrizni a veleszületett mozgásképességet. A sportbalesetekkel, az ízületek, szalagok, csontok sérülésével szemben védelmet adhat az izomerő fejlesztése mellett az ízületek és a gerinc mozgásterjedelmének megőrzése, az izmok megrövidülésének megakadályozása, és a koordináció fejlesztése. Ezért rendkívül fontos a bemelegítés és a levezetés, valamint a megfelelő technikával hosszan végzett alapos nyújtás – figyelmeztet a tanársegéd.

Olvasd el ezt is!
Ízületvédelem 50 év felett »

Hitek és tévhitek a sportokat illetően
Az ízületkímélő sportolásról a legtöbb embernek az úszás, kerékpározás és séta jut eszébe, azonban ma már más lehetőségek is léteznek. A kerékpározás bizonyos esetekben akár jelentős térdfájdalmakat is okozhat - figyelmeztet Dr. Horváth Nikoletta. Kiemelte, hogy az ortopéd szakorvosok körében még nagyon sok hasonló, mára megcáfolt tévhit él, ráadásul az interneten is káros jótanácsok terjednek.

Ilyen például az, hogy ha egy gyereknek gerincferdülése van, akkor úsznia kell, és nem vehet részt testnevelésórákon. Ezzel szemben ahelyett, hogy betegségtudatot alakítanának ki bennük, az adekvát kezelés és rendszeres orvosi kontroll mellett inkább őket is ösztönözni kellene a számukra megfelelő és örömteli sportolásra – javasolta.

Széles a paletta - mindenki megtalálhatja az életkorának, fizikai képességeinek megfelelő sportokat
A sok ugrálással, az ízületeket érő ismétlődő ütésekkel (futás), ütközésekkel (csapatjátékok, pl. kézilabda, futball, kosárlabda) és balesetek kockázatával járó (síelés, snowboard, lovaglás) sportok hosszú távon nagyobb eséllyel vezethetnek porckopáshoz, szalag- és izomsérüléshez.

Ugyanakkor az, hogy egy mozgásforma mennyire terhelő, és hogyan tehetjük kíméletesebbé valaki számára, függ az életkortól, a korábbi és jelenlegi fizikai aktivitástól, testsúlytól, és egyéb meglévő betegségektől - mondta a tanársegéd. Kitért rá, hogy az edzőtermekben ma már számtalan lehetőség áll rendelkezésre, az idősebbek számára is bármikor elkezdhető gerinctornáktól a szinte katonai kiképzést imitáló edzésekig. Azt, hogy kinek, milyen sport a legmegfelelőbb, hozzáértő edző, illetve gyógytornász vagy sportvégzettségű szakember segítségével érdemes kiválasztani - javasolta.

Forrás: semmelweis.hu
Fotó: freepik/freepik

hirdetés

[x] hirdetés

hirdetés

Túl sok a savad? Gyakran van égő érzés a nyelőcsövedben? Gyomorfájástól, görcsöktől szenvedsz? Kattints ide és nézd meg, hogy mit tehetsz ellene! >>

vonal

[x] hirdetés

Címkék: ízület, kímélés, mozgásszegény életmód, igénybevétel, sérülések, Semmelweis Egyetem

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*

Kapcsolódó cikkek

Ízületi fájdalom, alkargyengeség, éles könyöktáji fájdalom - Milyen betegségre utalnak a tünetek? Hogyan kezelhető a teniszkönyök?
Ízületi fájdalom, alkargyengeség, éles könyöktáji fájdalom - Milyen betegségre utalnak a tünetek? Hogyan kezelhető a teniszkönyök?

A teniszkönyök nevű betegség elnevezése valamelyest félrevezető, ugyanis az ízületi betegséget nem feltétlenül sportsérülés okozza, hanem bárkinél kialakulhat, akinek a könyöke túlzottan igénybe van véve. Melyek a teniszkönyök tünetei? Hogyan gyógyítható? Ortopéd szakorvos válaszol.

tovább a cikkre
Ízületi kopás, lumbágó, reumás fájdalmak ellen - Így használd a Schüssler sókat!
Ízületi kopás, lumbágó, reumás fájdalmak ellen - Így használd a Schüssler sókat!

Fáj, sajog a gyulladt ízületed? Reggelente alig bírsz mozogni az ízületi kopás miatt? Rettegsz, hogy a derékzsábád ki ne újuljon? Ha igen, feltétlenül olvasd el, hogy mely Schüssler sókkal enyhítheted fájdalmadat, ha ízületi kopásod van, begyulladtak az ízületeid vagy előjött a lumbágód.

tovább a cikkre
Fejfájás, gyulladások, ízületi fájdalom, rossz közérzet ellen: ezeket az ételeket fogyaszd, hogy enyhüljenek a panaszok! Dietetikus tanácsai
Fejfájás, gyulladások, ízületi fájdalom, rossz közérzet ellen: ezeket az ételeket fogyaszd, hogy enyhüljenek a panaszok! Dietetikus tanácsai

Ma már tény, hogy egyes ételek befolyásolják a hangulatot, míg mások fájdalomcsillapításra alkalmasak. Mit együnk tehát fejfájásra, rosszkedvre vagy ízületi fájdalom esetén? Cikkünkből kiderül.

tovább a cikkre
Gyógytorna ízületi fájdalom, hátfájás ellen? Erre figyelmeztet a szakorvos
Gyógytorna ízületi fájdalom, hátfájás ellen? Erre figyelmeztet a szakorvos

A gyógytornától ne azt várjuk, hogy a 20 éve fennálló problémánk egy karikacsapásra megoldódik. És azt se gondoljuk, hogy a rendszeres úszás mindenre gyógyír. Gyógytornász szakértőnk írása az ízületi problémákról és a gyógytorna szerepéről.

tovább a cikkre
Fejfájás, ízületi gyulladás, depresszió - Ezek az ételek segítenek a dietetikus szerint
Fejfájás, ízületi gyulladás, depresszió - Ezek az ételek segítenek a dietetikus szerint

Kiegyensúlyozott tej és tojás bevitellel nyugodt, pihentető alvást érhetünk el; bárány- és marhahúsból készült fogások fogyasztásától jókedvűek leszünk; ha rendszeresen málnát vagy szedret csipegetünk, akkor fejfájásunkon javíthatunk jelentősen. Mely ételek és élelmiszerek mely tünetekre, betegségekre javallottak?

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABAVÁRÓ VAN A CSALÁDBAN?
Ajándékot keresel neki? Szeretnéd meglepni valamivel? A Pocakosnapló, a best seller kismamakönyv garantáltan telitalálat lesz! Kattints ide és lepd meg élete legfontosabb naplókönyvével! >>

vonal

[x] hirdetés

Szakértők

Babakonyha

Mit egyen az unokám

Csokis-kókuszos tölcsér csokiöntettel: Leveles tésztás finomság, ahogy a cukrászok készítik! - Mutatjuk lépésről lépésre tovább

Málnás-kókuszos pillesüti recept - Lisztmentes, könnyű sütemény meleg nyári napokra tovább

Cukkini receptek egyszerűen - 5 fenséges cukkinis étel ebédre vagy vacsorára, amíg tart a szezon tovább

A klasszikus csíkos kalács receptje - Így lesz puha és foszlós a tésztája tovább

Csokis-banános kevert süti receptje - Könnyű, omlós sütemény, ami fél óra alatt megvan! tovább

Csupa csoki brownie recept - Ellenállhatatlan süti csokirajongóknak tovább

Diós almatorta - igazi őszi sütemény fahéjjal és porcukorral tovább

Munka, nyugdíj

Munka, nyugdíj

Nyugdíj jogszabályok 2018: Egy fontos változás, ami sok nyugdíjba készülőt érint - Nyugdíjszakértő válaszol tovább

Nyugdíjt érintő változások - Mire számíthatnak a nyugdíjasok 2018 második felében? tovább

Ezért fontos, hogy nagymamaként is odafigyelj az egészségedre - Gondtalanul élvezhesd a nagymamaság szépségeit tovább

Nyugdíj-kisokos 2018: Hogyan történik a nyugdíjszámítás? Milyen dokumentumokra van szükség a nyugdíj-igényléshez? tovább

Nők korkedvezményes nyugdíja 2018: feltételei, igénylése, korkedvezményes nyugdíj melletti munkavégzés tovább

Nyugdíj 2018: mennyivel emelkedett idén a nyugdíj? Kik igényelhetnek öregségi nyugdíjat? Mi a feltétele a nyugdíjba vonulásnak? tovább

Nyugdíjjal kapcsolatos ügyintézések az ünnepek előtt: Mire érdemes odafigyelni? Mire készülj, ha 1954 második felében születtél? tovább

Életmód

Életmód

Így használd a gyógyvizeket fájdalomcsillapításra! - Melyik gyógyvíz milyen betegségre jó? tovább

A betegségek hátterében vízerek és káros sugárzások is állhatnak tovább

Veszélyesek lehetnek bizonyos gyógynövények! Mit ne adjunk a gyerekeknek? tovább

Ezért muszáj párásítani a csecsemők és gyermekek szobájában tovább

Dohányzol a gyermek közelében? Ezért ne tedd! tovább

Hogyan adjuk be a babáknak, gyerekeknek a gyógyszert? tovább

Gyomorégés, székrekedés, rossz kedv ellen egyél banánt! tovább

hirdetés

ELLÁTÁSOK, TÁMOGATÁSOK KISOKOSA

Állami támogatások, kedvezményes nyugdíj, ápolási díj, időskori segély, egyszeri segély, nyugdíjas bérlet, özvegyi nyugdíj... Nézd meg, hogy mik a feltételei az ellátásoknak, támogatásoknak.

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Videók

Recept ajánlatunk

Zöldséges csirkemell

Zöldséges csirkemell

Várandós kismamáknak ajánlott ételek >>
12 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 4 db csirkemell 1 fej lilahagyma 1 csomó újhagyma 3 db paradicsom 1 db paprika 15 dkg reszelt sajt Tej Jódozott só Bors Mustár Vaj

Recept:

A csirkemellet alaposan megmossuk, majd a mustárral ízesített tejben 1-2 órát pácoljuk. A hagymákat, paradicsomot, paprikát karikákra vágjuk.

Egy tűzálló tálat kikenünk egy kevés vajjal. A csirkemellet alaposan lecsöpögtetjük, sózzuk, enyhén borsozzuk(...) tovább a teljes recepthez...


hirdetés

CSED, GYED, GYES kalkulátor

Tudod, hogy mennyi lesz a Csed, Gyed, Gyes összege? Kalkulátorunkkal könnyen kiszámíthatod. Speciális eset a Tiéd? Nálunk mindenki megtalálja a rá vonatkozó számításokat!

[x] hirdetés

Legfrissebb szakértői válasz

Szatmáry Tünde Katalin

Szatmáry Tünde Katalin

Kiemelt hazai és nemzetközi nyugdíjszakreferens

tovább a szakértőhöz >>

Tisztelt Sándor!
Ha valaki a korhatár betöltéséve nem vonul nyugdíjba, ha nem dolgozik akkor 30 naponta 0,5% al növeli ellátást.
43 év elismert szolgálati idő után az átlagkereset 86%.-át veszik figyelembe a nyugdíj megállapításnál.
Természetesen nyugdíj előszámítás igénybe vehető.
Üdvözlettel:Szatmáry Tünde Katalin

Ezt olvastad már? [x]
Egészség

Aszpirint szedsz, hogy csökkentsd a szívroham és a szélütés kockázatát? Akkor van egy rossz hírünk

vissza vissza