UO Toll - Új magyar találmány - írásfejlesztő toll gyerekeknek (Interjú a tervezővel)

Nagyszülők Lapja

Érdekességek

Nagyszülők Lapja


UO Toll - Új magyar találmány - írásfejlesztő toll gyerekeknek (Interjú a tervezővel) Hatalmas sikert arat a nemrég piacra dobott új magyar találmány, az UO írásfejlesztő toll, mely hamarosan minden kisiskolás gyermek tolltartójának nélkülözhetetlen kelléke lesz. Kiknek és miben segít az UO írásfejlesztő toll? A formatervezővel beszélgettünk. Óriási az érdeklődés az új magyar találmány, az írásfejlesztő toll iránt, ami mostanában került a kisgyerekes szülők és a szakemberek érdeklődésének középpontjába.  A szokatlan formájú toll sokaknak ajánlott: például az íráshoz szükséges helyes fogás kialakítását támogatja, vagy éppen az olvashatatlanul író kisiskolásoknál, részképesség zavarokkal küzdő, grafomotoros vagy finommotorikus fejlesztésre szoruló gyerekeknél segít hatékonyan.

Bagó Ákos formatervező, rehabilitációs szakmérnök egy iskolai projekt keretein belül kezdett el a tollal foglalkozni. Korábbi tapasztalatai és a másoknál látott írásproblémák alapján körvonalazódott az eszköz, mely végül 2009-re jött létre végleges formájában. Az eszköz szakmai hátterét gyógypedagógus édesanyja, Bagóné Domokos Márta segítségével dolgozták ki. Bagó Ákos formatervezőt kérdeztük.


Segíti az írás nyomatékának, lendületének, folyamatosságának, és az egész íráskép pozitív irányú változását

Nagyszülők Lapja (NSZL): Miért rendkívüli az új írásfejlesztő toll?
Bagó Ákos (BÁ): Különlegessége a formájában rejlik, az ujjak és a kéz pozicionálásával fejti ki fejlesztő hatását. A speciálisan kialakított feltámasztás által lehetetlenné válnak azok a helytelen ceruzafogások, amiket gyakran látunk kisiskolásoknál és felnőtteknél egyaránt. Nem egyszerűen ergonomikus kialakítású toll, hanem fejlesztő íróeszköz is egyben, amely nem az azonnali kényelemre összpontosít, hanem hosszútávon könnyíti meg az írást.

NSZL: Hány éves korú gyerekeknek ajánlják a tollat?
BÁ: A tollat a firkálás beindulásakor már a kisgyerekek kezébe odaadhatjuk, nagycsoportos óvodás gyereknek is hasznos lehet a helyes tollfogás előkészítéséhez, vagy a kisiskolás gyerekek írni tanulásánál, illetve az olvasható írás kialakításánál is jó célt szolgálhat. Harmadik-negyedik osztályos gyerekeknek pedig azért ajánlott, mert megkönnyítheti a ceruzáról tollra történő átállást.

UO Írásfejlesztő toll

• Segíti az írás nyomatékának, lendületének, folyamatosságának, és az egész íráskép pozitív irányú változását;
• Kiképzése jól illeszkedik a kéz formájához, az íráshoz szükséges izmok munkáját segíti;
• A csukló folyamatos kondicionálásán keresztül, a figyelem - szem - kéz koordináció összerendeződésével fejleszt;
• Használatával balkezeseknél, az íráskép takarása csökken;
• Gyenge kézizomzatnál a kéz súlyán keresztül segíti az írást;
• Segítségével kézbénulásnál, ízületi betegeknél a kéz -annak feltámasztásával -írókézzé alakul;
• Remegő kéznél a kéz súlyán keresztül csillapítja a rezgő mozgást.

NSZL: Kiknek ajánlaná terápiásan?
BÁ: A tollat ajánlom gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt a következő esetekben:

• Finom-mozgásban elmaradottaknak
• Részképesség zavarban, vagy gyengeségben szenvedőknek (elsősorban dysgráfia, mivel azonban komplexen fejlesztünk, ezért dyslexia, dyscalculia esetében is)
• Izomsorvadásban, izomgyengeségben szenvedőknek
• Izommerevségben szenvedőknek
• Remegő kéz, remegő ujjak esetén
• Ízületi betegségekben szenvedőknek
• Írásközpont-sérült embereknek (fej-, vagy agysérülés esetén)
• Grafomotoros és finommotorikus tevékenység fejlesztésére
• Kézizom sérülteknél
• Központi-idegrendszer mozgásközpont sérülteknél
• Írás újratanításánál

NSZL: Milyen tudományos módszeren alapul az írásfejlesztő toll?
 BÁ: Sok olvashatatlan írást és kitekert kezű író embert láttam.
Abból a feltevésből indultam ki, hogy ha az íráshoz használt kézizomzatot megsegítem a helyes tartás felé egy speciális formájú tolltesttel, akkor az íráskép olvashatóbbá válik és a kéz sem fárad el. Kísérletbe kezdtünk Édesanyám irányításával, aki  gyógypedagógus. A kutatásba bevontunk óvodásokat, többségi iskolásokat, tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, és halmozott fogyatékkal élőket. Több évnyi gyakorlattal rendelkező óvodapedagógus-fejlesztőpedagógust, oligofrén-pedagógusokat, konduktort, tanító-fejlesztő pedagógusokat kértünk a toll tesztelésére. Összehasonlító elemzést végeztek hagyományos tollal és az UO tollal készült betűk, betűkapcsolások, szavak írásáról.  Kontroll vizsgálatok is készültek az UO toll hosszabb időtartamú használata után, elemezték az írásképet, a kapcsolásokat és elfáradását az író kéznek. Miután elkészítették szakmai elemző-értékelő véleményüket,-  az eredmény sikere arra buzdított bennünket, hogy elkezdtük a sorozatgyártást.
 
NSZL: Hogy fogadta a piac az új találmányt?
BÁ: A fogadtatás nagyon pozitív volt. Óriási érdeklődést és rengeteg megrendelést kaptunk, illetve kapunk azóta is. Egymásnak ajánlják a szülők, nagyszülők, tanárok, gyógypedagógusok, az oktatási szervezetek/intézmények. Rengeteg levelet kapunk a pozitív eredményekről.

NSZL: Tudna olyan esetet említeni, mely az érintett szülőket, nagyszülőket bíztatni tudná?
BÁ: Volt olyan dysgrafiás vásárlónk, aki havonta elküldte nekünk a fejlődő írásképét, de például olyan embertől is kaptunk kézzel írt (!) levelet, aki kézsérülése miatt más eszközzel nem tud írni...


Kiképzése jól illeszkedik a kéz formájához, az íráshoz szükséges izmok munkáját segíti

Nagyszülők Lapja

Érdekességek

Nagyszülők Lapja


2015.05.15