Hogyan vegyük rá a gyereket az olvasásra? Miért rendkívül fontos rendszeresen olvasni kisiskolás korban?

Nagyszülők Lapja

Nagyszülő-unoka

Nagyszülők Lapja


Hogyan vegyük rá a gyereket az olvasásra? Miért rendkívül fontos rendszeresen olvasni kisiskolás korban? Nem akar olvasni az unokám! - panaszkodnak gyakran a nagyszülők. Pedig a rendszeres olvasásnak, illetve a hosszabb, összefüggő szövegek értelmezésének óriási szerepe van a gyerek fejlődésében. Pedagógus szakértőnk az olvasás jelentőségét hangsúlyozza, és arról ír nekünk, hogyan lehet a mai gyerekekkel megszerettetni a könyveket. Mit tegyünk, ha az unokánk nem szeret olvasni, elkalandozik a figyelme, unja a történetet? A digitális világban szükséges egyáltalán olvasni? - merülhet fel bennünk a kérdés. „Én is nagyon untam anno a Kőszívű ember fiait” - eshet meg a felnőttek szíve boci szemekkel néző gyermekükön. Adódik a kérdés, hogy nézzük inkább meg vele közösen DVD-n a kötelező olvasmányt, vagy adjuk a kezébe a Kötelezők röviden-t? Esetleg kölcsönözzük ki a hangoskönyv változatát az adott műnek, ami szólhat a háttérben? Milyen egyszerű is lenne!

Ne tegyük! Ne adjuk fel, mert olvasni igenis fontos, és nem feltétlenül a könnyebb út a helyes - hívja fel a szülők és nagyszülők figyelmét Pintérné Mirza Anna pedagógus.

Az olvasás jelentősége kisiskolás korban


12 ok, amiért fontos, hogy a gyerekek rendszeresen olvassanak hosszabb, összefüggő szövegeket
  1. A magyar iskolarendszerben a számonkérés jellemzően írásbeli. Ha olvasunk, az agy bonyolult folyamatok segítségével értelmezi a szöveget (ráismer, lebontja, újra összerakja): egész más területek lépnek aktivitásba, mint ha csak filmet nézünk vagy halljuk a szöveget.
  2. Minél gyakrabban olvasunk, annál inkább nő az olvasási rutin, nő a sebesség, javul a szövegértés.
  3. Bővül a szókincs.
  4. Javul az érvelési képesség.
  5. Az aktív tevékenység növeli a kreativitást, a gondolkodási képességet.
  6. Működésbe lép a képzelet.
  7. Javul a memória (emlékezetben kell tartani az előző mondatot, az előző bekezdést, a fejezetet, a neveket, az összefüggéseket).
  8. Javul a figyelemkoncentráció.
  9. Javul a helyesírás.
  10. Az olvasás tartalmas, megnyugtató tevékenység.
  11. Magunkra ismerhetünk, saját problémáinkra megoldási javaslatot találhatunk.
  12. Tapasztalhatunk, tanulhatunk, nagy felismerésekre tehetünk szert anélkül, hogy kilépnénk a szobából.

Az olvasás az életben való érvényesülés alapja
Mit tehetünk, hogy a gyerekünk elolvassa a kiszabott penzumot? Nyilván a fenti lista nem fog rá hatni. Fontos, hogy lássa: szerintünk is értékes, hosszútávon hasznos tevékenység az olvasás. Mert az életben való érvényesüléshez kell az, hogy valaki szépen, árnyaltan tudjon beszélni, tudjon helyesen írni, lényegre törően tudja magát kifejezni. Mert az érdekeinek a megvédése, a joga melletti kiállás már az ő feladata lesz. Érvelni, vitázni senki sem fog helyette, neki kell megállnia majd a helyét a főnökével, vagy épp az anyósával szemben.

A mai gyerekek türelmetlenebb olvasók
Manapság már nehéz lelassulni: az internet a gyors információáramlás eszköze, a gyerekek felületesebb és türelmetlenebb olvasók. Cserébe viszont képesek a figyelmüket megosztani, fejlődik a lényegkiemelő képességük, igénylik az ingereket (színek, képek, mozgóképek, kiemelések). A kérdéseikre a választ néhány gombnyomás után meg is kaphatják. Ehhez képest az olvasás uncsi.

Hogyan lehet megszerettetni a gyerekekkel a könyveket?
Megtaníthatjuk őket kicsit lelassulni. Segítsünk beosztani az idejüket (nehogy az utolsó pillanatokra maradjon még 150 oldal!), és az olvasást tegyük kellemessé. Lehetőleg legyen együtt ilyenkor a család, kapcsoljuk ki a tévét, számítógépet, zenét - ne legyen semmi vibrálás. Bátorítsuk arra, hogy kérdezzen, ha nem ért valamit. Utána pedig meg is beszélhetjük, mit csináltak a szereplők, és mi mit tettünk volna a helyükben. Ki volt szimpatikus, és szerintünk hogy fog folytatódni holnap a történet.

Jó példát mutatni neki
Sok rábeszélés sem ér annyit, mint ha rendszeresen azt látja a kisunokánk, hogy mi is rendszeresen olvasunk: kezünkben egy napilappal vagy a kedvenc magazinunkkal kortyolgatjuk a reggeli kávét, vagy este, lefekvés előtt még a kezünkbe vesszük kedvenc könyvünket tévézés helyett. Jó, ha van otthon egy könyvespolc, amin ott sorakoznak a könyvek - lehet az unokának mesélni arról, melyik honnan való, miről szól, miért érdemes elolvasni.

Végül, de nem utolsósorban ne felejtsük el megdicsérni unokánkat, ha akkor is leül a könyv mellé, ha nincs annyira kedve, vagy épp nem köti le a történet. Egy-egy elolvasott könyv után pedig igazán megérdemel egy kis jutalmat, lehetőleg valami közös családi programot.

Szerző: Pintérné Mirza Anna pedagógus
Fotó: Pixabay

Nagyszülők Lapja

Nagyszülő-unoka

Nagyszülők Lapja


2015.09.17