15 hétköznapi fejlesztő játék óvodás-kisiskolás gyereknek, hogy jobban menjen az olvasás, számolás, írás

Nagyszülők Lapja

Játék az unokával

Nagyszülők Lapja


15 hétköznapi fejlesztő játék óvodás-kisiskolás gyereknek, hogy jobban menjen az olvasás, számolás, írás Hétköznapi játékos fejlesztőgyakorlatokat mutatunk, ami észrevétlenül fejleszti a nagyóvodás-kisiskolás unoka számolási, írás-olvasási, környezetismereti és egyéb képességeit. Olyan játékos feladatokat sorolunk, ami közben észre sem veszi, hogy okosodik-ügyesedik-fejlődik. A nagyszülők sok minden mellett ahhoz értenek a legjobban, hogy az unokákat észrevétlenül fejlesszék, neveljék, vad hajtásaikat nyesegessék. Egy ügyes nagymamának vagy nagypapának nem jelent gondot kieszelnie, hogy mivel vegye rá az unokáját egy-egy elvégzendő feladatra, számára kevésbé kedvelt tevékenységre, mert a gazdag nagyszülői ötlettárából bármikor elő tud húzni egy-egy újabb akciótervet.

Az alábbiakban jó pár példát mutatunk arra, hogy miképpen lehet az unokák egyes – a tanuláshoz nélkülözhetetlen - képességét tudatosan fejleszteni, a már meglévő iskolai tudásukat gyakorlással elmélyíteni úgy, hogy az fel se tűnjön nekik, és mindezt játéknak, mintsem feladatnak tekintsék.

Játékos fejlesztés számolás gyakorlásához


1. Kérjük meg az óvodás unokát, hogy tegyen a bevásárló kocsinkba 4-6 pohár tejfölt, 8 doboz gyümölcsjoghurtot, 2 doboz tejet, tegyen vissza belőle egyet (kérdezzünk rá, hogy mennyi maradt).

2. Nagyobb, összeadásban már jártas unokát kérjük meg arra, hogy fizessen ő a boltban, trafikban, büfében: adjunk neki oda egy kerek összeget (mondjuk ezer forintot), és kérjük meg, hogy adja össze azt a két-három tételt, amit közösen vásároltunk vagy fogyasztottunk. Számolja ki, hogy mennyi lesz a visszajáró.
Ha már számára nem idegen a helyzet, és ügyesen megy neki a fizetés, akkor megkérhetjük őt arra is, hogy intézkedjen egyedül. Fontos, hogy semmit ne erőltessünk.

Mit fejleszt még?
Matematikai képesség, logikai gondolkodás, analitikus gondolkodás, önállóság, döntési képesség



Játékos fejlesztés olvasás gyakorlásához


3. Óvodás gyerekeket, akik már érdeklődnek a betűk iránt, kérjük meg, hogy a parkoló autók rendszámtábláit olvassák ki. Számolják meg, és tartsák észben, hogy a közös séta során hány autónak volt a rendszámában „A” betű.

4. Nagyobb, olvasni tudó unokákat vegyük rá, hogy amíg mi a háztartási teendőinket végezzük (mosogatunk, szerelünk), addig olvassák fel szépen, jó hangosan a főcímeket és a bevezető szövegeket az újságból úgy, hogy azt munka közben mi is jól halljuk.

5. Amikor a nagy hipermarketekben vásárolunk, akkor kérjük meg őket, hogy a termék címkéjén található figyelmeztetést olvassák fel nekünk hangosan.

Mit fejleszt még?
Olvasás, beszédprodukció, hangsúlyozás, szövegértés, új ismeretek, szókincs, memória


Játékos fejlesztés írás gyakorlásához


6. Óvodás unokát kérjük meg, hogy rajzolják le a nyári élményüket egy lapra, amit közösen feladunk postán a rokonoknak, barátoknak.

7. Kisiskolás unokát kérjük meg arra, hogy írja nekünk össze a bevásárlási listát. Mi diktáljuk, ő leírja.

8. Még nagyobb gyerekeket pedig arra is kérhetünk, hogy írják le a képeslapra, amit tollba mondunk nekik, esetleg fogalmazzanak meg saját üzenetet, osszák meg élményeiket írásban.

Mit fejleszt még?
Finommotorika, szem-kéz koordináció, szépírás, választékos fogalmazás, helyesírás, beszédértés, szókincs, élménymegosztás


Játékos fejlesztés környezetismerethez


9. Nézegessük velük a térképet, hogy merre jártak a nyáron, hol lakunk, honnan származik a családunk, hol táboroztak a szülők, amikor még ők is gyerekek voltak.

10. Fotózzunk növényeket, majd otthon az interneten keressünk hozzájuk hasonló növényeket, fedezzük fel a hasonlóságokat (például karfiol-vadkáposzta; articsóka-spárga). Ha a gyermek nagyon érdeklődő, akkor utánanézhet, hogy milyen fajba, nemzettségbe, családba tartozik az adott növény.

11. A kirándulás során talált „kincseket” (köveket, terméseket) próbálják meg otthon egyedül beazonosítani az internet segítségével, kisebb gyerekekkel is hasonló feladatot végezhetünk, ami az ő fejlettségi szintjüknek megfelelő.

Mit fejleszt még?
Általános ismeretek, földraj-biológiai ismeretek, szerialitás


Játékos fejlesztés társasismeretekhez


12. Kérjük meg az unokát, hogy segítsen be a háztartásba, kérdezze meg a szomszéd nénit, hogy segíthet-e neki.

13. Vigyük ki magunkkal őt is a piacra, ahol köszönhet, maga kérheti az árut, válaszolhat a feltett kérdésekre, megköszönheti a kiszolgálást.

14. Kérjük meg az unokákat, hogy selejtezzék ki a megunt könyveiket, és találják ki, hogy kiknek szeretnék adományozni azokat.

15. Adjanak a környezetben lévő állatoknak enni-inni.

Mit fejleszt még?
Feladattudat, felelősségtudat, szabálykövetés, szokások megismerése, önállóság, empátia


+Játékos sportolás


A szellemi fejlődéshez elengedhetetlenül szükség van mozgásra. Az idegrendszeri éréshez szükség van arra, hogy a gyerek minél több időt töltsön a szabad levegőn mozgással, futkározással, mászással.

Ha a családnak amúgy sincs lehetősége anyagilag megterhelő sportfoglalkozásokra beíratni a gyereket, akkor teremtsük meg a lehetőségét mi magunk annak, hogy az unokák minél többet, minél gyakrabban mozogjanak. Másszanak fára, szaladjanak le és fel a domboldalon, csimpaszkodjanak erős ágakban, lépkedjenek a patak kiálló kövein, labdázzanak, játsszanak adj király katonát, fogócskát, számháborút – minden olyan nagymozgásos játékot, amit számukra meg tudunk szervezni nekik.
Ne kíméljük őket, bátran adjunk nekik olyan, feleslegesnek tűnő feladatokat, ami mozgásra készteti őket a számítógépezés helyett.

Fotó: Pixabay

Nagyszülők Lapja

Játék az unokával

Nagyszülők Lapja


2016.08.24