Mit játsszunk a csecsemővel és a kisgyermekkel?

Nagyszülők Lapja

Játék az unokával

Nagyszülők Lapja


Mit játsszunk a csecsemővel és a kisgyermekkel? Hogyan fejlődnek az érzékszervek? Milyen játékokkal lehet támogatni, segíteni a fejlődést? Szakértőnk tanácsai a látás és a hallás fejlesztésére. Alapelv:
Azok a legjobb fejlesztő játékok és játéktevékenységek, amelyekben minden érzékszerv közel azonos hangsúllyal vesz részt. A sokféle inger biztosítása nem egyenlő azzal, hogy a gyermeket egyazon időben sokféle játék veszi körül. Ellenben, ha hagyjuk, hogy egy-egy játékkal sok időt töltsön és azt alaposan megismerje, ismereteit alkalmazza, variálja, szerepbe helyezze, akkor beszélhetünk tapasztalatról és ismeretek elmélyítéséről.

A látás és látásfigyelem
A csecsemő a legélesebben a kör formáját tudja felismerni, észlelni. Örömmel látjuk, hogy - ugyan elemi mozgással –  a csecsemő a szülő arcjátékát tudja utánozni. Ebből következik, hogy sokszor vegyük fel vele a szemkontaktust, sokat mosolyogjunk és játsszunk az arcunkkal. A csecsemők játéka legyen szép formájú, puha anyagból, baba, kedves arcú maci, stb. és még hatásosabb, ha ezek a játékok élénk színűek, mert például a pirosat jól el tudják különíteni. Törekedjünk arra, hogy minél több természetes fények által megvilágított fát, virágot, házat, műtárgyat stb. lásson.  Mellékesen jegyzem meg, ennek a szemléletnek nem kedvez a babakocsi, ahol a látnivaló gyakorlatilag nulla. Tudnunk kell, hogy minél differenciáltabb a látás és látásfigyelem ingerhatás, annál jobb lesz az észlelés képessége, amely meghatározhatja a tanulás minőségét.

Kisgyermekkorban a feladatunk már sokkal összetettebb
A fejlesztés elsődleges szempontja a látvány felismerése, a színárnyalatok megkülönböztetése. A látvány egészének megértése, majd a részletek felismerése, alak és formaállandóság kialakulása. A vizuális memóriát számos játéktárgy segíti, ilyenek az úgynevezett "formakeresők"pl. busz formájú játékon az ablakok helyén különféle állatfigurák vannak kivágva és csak a megfelelő alakú nyíláson lehet bedugni az ugyanolyan formájú állatot, de lehet ez vonat vagy doboz, ahol mértani formákat kell tudni egyeztetni. (Számos variációját láthatjuk az üzletekben.) Ennek a játéknak egy nehezebb variációja, amikor egy falapra kép van festve, s egy-egy elem kivehető, majd annak az elemnek a pontos megtalálása és visszahelyezése a cél. Az egyszerű puzzle, amely csak kettő, majd négy elemből rakható össze szintén javasolható a kisgyermekeknek. Számos fatáblás játék is forgalomban van, amin jól felismerhető figurák vannak, azokat ki lehet venni és a kivágott helyére visszatenni. (Csak néhány ezek közül: állatok, növények, játékok, járművek, de lehet egy eseményt ábrázoló kép is. Nagyobbaknak ugyanezt papírból is ajánljuk.)
A kisgyermekek szeretik a fényeket, a lámpát. Kihasználhatjuk az asszociáció fejlesztésére az elemi kíváncsiságot fényjátékokkal, árnyjátékokkal. A színek felismeréséhez, begyakorlásához egyszerű társas-szabályjátékokat vásárolhatunk. A választék itt is bőséges.

A fejlődés újabb lépcsőfoka
Óvodáskorú gyermekeknél már elérendő cél a grafikai ábrázolású képek felismerése, majd az is, hogy meg tudja mutatni a kép részleteit. (pl. fa, a fa ága, a fa levele, törzse...). Ennek a képességnek a kibontakoztatásához leginkább a könyveket ajánljuk. A képes könyvekből, de akár egy képeslapról is mesélje el a gyermek a látottakat. A sokoldalú ingerek hatására az érzékszervek differenciált (kifinomult) működése biztosított. Ez lesz az alapja az észlelés képességének, ahol a legcsekélyebb különbséget is fel kell ismerni.  Később ugyanis ennek zavara okozhatja majd az írás-olvasás nehézségét, valamint a térben, síkban való tájékozódás képességét.

A látás és látásfigyelem modern eszköze, az audio-vizuális inger, a diafilm, és TV film. Nem vethetjük el ennek nevelő, oktató szerepét. A legfontosabb az, hogy a gyermeki világtól nem idegen meséket, filmeket nézzünk, s lehetőleg mindig a felnőttek jelenlétében, hogy az élmény közös legyen, s átsegítsük azokon a jeleneteken, melyeket egyedül nem tud feldolgozni.

Hallás- és hallásfigyelem, kommunikáció fejlesztése
Alapelv: a tiszta hangzók kialakítása. Zörejek és hangok felismerése. Hangcsoportból egy- egy adott hangzó felismerése. Érthető beszédritmus kialakítása, passzív beszédmegértés, ide értve a bonyolultabb jelzős szerkezeteket is, az aktív szókincs gyarapítása, memória fejlesztése.

Mit játsszunk a csecsemővel?
Csecsemőkortól ajánlottak a mondókák, dalocskák, ajak- és torokhangjátékok. Dallamos beszédre figyel a csecsemő, de kisgyermek korban is a lágy, dallamos beszédre aktívabb a figyelem.
Ajánlott játékok: hangszerek, bábok, olyan fa- vagy képes táblák, amelyek egy-egy cselekvéssort mutatnak be.
Javasoltak még a különféle állathangokat, és egyéb zörejeket utánzó játékok, dallamokat megszólaltató játékok, valamint gyermekdalokat, meséket, verseket megszólaltató kazetták. A legjobb, ha a szülő énekel. versel.

Összegezve:
Kisgyermekkorban a legfontosabb teendőnk, hogy a gyermek az élményekben gazdag megtapasztalás útján minél több ismeretet szerezzen az őt körülvevő világról. Ehhez nélkülözhetetlen a szülő és a felnőtt feltételek nélküli szeretete, számos biztonságot nyújtó emocionális inger (ölelés, simogatás, dicséret..), amely megalapozza a gyermek tanulási képességét.  Többféle nézet ütközik a tekintetben, hogy játsszunk-e gyermekünkkel, avagy sem. A nézetem az, hogy igen. Indokom: egyrészt megtanítjuk a játékeszköz használatára, amely ezután a gyermek számára élvezhető játék lesz, másrészt a közös élményben a szülő-gyermek kapcsolata elmélyül, a játék lehetőséget biztosít a kölcsönös megismerésre is. Az együttműködés pedig segíti a gyermek, szocializációját, fejleszti szabálytudatát.


Nagyszülők Lapja

Játék az unokával

Nagyszülők Lapja


2014.08.31