Főoldal > Cikkek > Egészség > Ezt kell enned, hogy sokáig egészséges és fitt maradj - Mit ajánl a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége?

Ezt kell enned, hogy sokáig egészséges és fitt maradj - Mit ajánl a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége?

Szülőklapja képOkostányér: elkészült a legújabb táplálkozási ajánlás a hazai dietetikus szakma által! Milyen gyakran fogyasszunk teljes kiőrlésű gabonából készült ételeket? Nyersen vagy inkább főzve ajánlott a zöldségeket enni? Szabad-e vagy tilos a tehéntej a legújabb étkezési ajánlás szerint? Milyen gyakran együnk halat vagy májat? Cikkünkből kiderül.

Szerző: Nagyszülők Lapja
2016-04-18
Forrás: Nagyszülők Lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

30 év után elkészítette a legújabb magyar táplálkozási ajánlást a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) - közölte a szervezet  az MTI-vel 2016 áprilisában.



Okostányér - egészséges, felnőtteknek szóló új táplálkozási ajánlás
A 2016. április 14-ei közlemény szerint az Okostányér elnevezésű, egészséges felnőtteknek szóló ajánlásban egyebek mellett az áll, hogy:

1. Naponta legalább egyszer kell fogyasztani teljes értékű vagy teljes kiőrlésű gabonából készült terméket
2. Naponta legalább négyszer zöldséget vagy gyümölcsöt és ebből legalább egyszer nyersen.
3. Minden nap fogyasztani kell tejet és tejterméket, ez utóbbiból viszont zsírszegényt.
4. Az ajánlás legalább heti egyszer javasolja - igazodva a hazai szokásokhoz - a halfogyasztást
5. A belsőségek (például a máj) fogyasztását az új ajánlás heti egy alkalomra korlátozza.

A legfontosabb élelmiszerek esetében az adagokra, illetve az adagok egyenértékére is információt ad - tették hozzá.

A most kialakított javaslat az 1987-ben kidolgozott Táplálkozási ajánlás 12 pontját váltja fel, és a legfrissebb nemzetközi tudományos eredmények és jogszabályok mellett a hazai táplálkozási szokásokat és ízlést is figyelembe veszi - áll a közleményben.



OKOSTÁNYÉR® - magyar dietetikusok legújabb ajánlása


Az „az vagy, amit megeszel” elvvel nehéz vitába szállni, hiszen a helyes táplálkozás szerepe a testtömeg-karbantartásban és az egészségmegőrzésben köztudott és bizonyított. Bár mindenki szeretne egészségesen táplálkozni, gyakran hiányzik a kellő ismeret ahhoz, hogy étrendünket megfelelően tudjuk összeállítani annak tudatában, hogy miből mennyit kellene fogyasztanunk.

Ezért fogalmazott meg az MDOSZ közérthető formában, tányért idéző kördiagramon ábrázolt új táplálkozási ajánlást kifejezetten az egészséges, felnőtt lakosság számára. A most kialakított javaslat az 1987-ben kidolgozott Táplálkozási ajánlás 12 pontját váltja fel, és a legfrissebb nemzetközi tudományos eredmények és jogszabályok mellett a hazai táplálkozási szokásokat és ízlést is figyelembe veszi. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége az OKOSTÁNYÉR®-t a Magyar Tudományos Akadémia Élelmiszertudományi Tudományos Bizottsága ajánlásával teszi közzé.

Az OKOSTÁNYÉR® újdonságai:

- tápanyagalapú helyett élelmiszeralapú ajánlás
A nagyközönség számára nehezebben befogadható, korábbi tápanyagalapú ajánlás helyett élelmiszercsoportokat ad meg, hisz a köznapi életben sem fehérjét, zsírt vagy szénhidrátot fogyasztunk, hanem ezek értékes forrásait, például húst, tejet, kenyeret, zöldséget, gyümölcsöt.

- tányér lett az új ábrázolási forma
Szintén a közérthetőséget és a praktikusabb használatot célozza, hogy az eddigi piramis- vagy házalak helyett az étkezéshez egyértelműen kapcsolható tányérformában jeleníti meg az egyes élelmiszertípusok egymáshoz viszonyított helyes arányát. Így a remélhetően rögzült arányok sokkal könnyebben betarthatóak lesznek a való életben is.   

- táplálkozási tippek és az egészséges adagméret bemutatása
Az ajánlásnak részét képezik olyan közérthetően megfogalmazott és könnyen követhető tanácsok is, mint például, hogy naponta legalább egyszer fogyasszunk teljes értékű vagy teljes kiőrlésű gabonából készült terméket, négyszer együnk zöldséget vagy gyümölcsöt és ebből legalább egyszer nyersen.
Minden nap fogyasszunk tejet és tejterméket, ez utóbbiból viszont válasszunk zsírszegényet, hisz az is közel annyi kalciumot és egyéb fontos tápanyagot tartalmaz, de kevesebb benne a telített zsír, mint a zsírdús változatban.
Az ajánlás legalább heti egyszer javasolja, igazodva a hazai szokásokhoz, a halfogyasztást, ugyanakkor a belsőségek (pl. máj) fogyasztását korlátozza heti egy alkalomra. A legfontosabb élelmiszerek esetében az adagokra, illetve az adagok egyenértékére is információt ad.   

- só, zsiradék, cukor
Az új ajánlás felhívja a figyelmet a bevitt só, zsiradék és cukor mennyiségének csökkentésére is, amelyhez szintén ad praktikus táplálkozási tippeket.

- a folyadékbevitel fontossága
Az ajánlásban szerepel a napi folyadékbevitel mennyisége is, amelynek elfogyasztásához is ad könnyen követhető javaslatot.

-  fizikai aktivitás
Végül az összeállításban megjelenik az energia-egyensúly megvalósítását, vagyis a táplálékkal bevitt energiamennyiség felhasználását elősegítő testmozgás fontossága és az erre vonatkozó legalapvetőbb ajánlás is.

A hazai dietetikusokat és táplálkozástudományi szakembereket összefogó szakmai szervezet aktuális ajánlása, mely a szövetség honlapján elérhető, a későbbiekben az értelmezést és a gyakorlati megvalósítást tovább segítő háttéranyagokkal és receptúrával fog bővülni.

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége
A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége 1991-ben alakult közhasznú szervezetként. 1994 óta tagja az Európai Dietetikusok Szövetségének (European Federation of the Associations of Dietitians, EFAD), 2008 óta pedig a Dietetikusok Világszövetségének (International Confederation of Dietetic Associations, ICDA). Az MDOSZ tagjai főiskolát végzett dietetikusok és egyetemet végzett táplálkozástudományi szakemberek, akik ma már nem csak az egészségügy különböző területein dolgoznak, hanem jelentős létszámban az élelmiszeripari cégek munkáját is segítik. Az MDOSZ olyan programok kidolgozásában és megszervezésében vesz részt, amelyeknek célja a fogyasztók tájékoztatása, illetve az egészséges életmódnak megfelelő táplálkozási gyakorlat és szokások kialakítása pozitív befolyásolás útján.

Mi az MDOSZ célja?
• A lakosság egészségi állapotának megőrzése és javítása.
• Az egészséges táplálkozási szokások kialakítása és népszerűsítése a lakosság körében.
• A táplálkozással összefüggő betegségek dietoterápiás vonatkozásainak széleskörű megismertetése, elfogadtatása és bevezetése.


Forrás: Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ)

hirdetés

[x] hirdetés

hirdetés

Túl sok a savad? Gyakran van égő érzés a nyelőcsövedben? Gyomorfájástól, görcsöktől szenvedsz? Kattints ide és nézd meg, hogy mit tehetsz ellene! >>

vonal

[x] hirdetés

Címkék: okostányér, Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége, táplálkozási ajánlás, felnőtteknek, egészséges étrend

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*

Kapcsolódó cikkek

Rák, emésztési problémák, légúti megbetegedések ellen is jó - Ezért fogyassz rendszeresen karalábét!
Rák, emésztési problémák, légúti megbetegedések ellen is jó - Ezért fogyassz rendszeresen karalábét!

Mire jó a karalábé? Milyen jótékony és egészségvédő hatással van szervezetünkre? Milyen betegségek gyógyíthatók és előzhető meg fogyasztásával? Hogyan használjuk és milyen ételekbe tehetjük? Alábbi cikkünkben részletesen ismertetjük a karalábé áldásos hatásait.

tovább a cikkre
Rákos megbetegedések, székrekedés, vérszegénység ellen is hatásos - Még mire jó a cékla?
Rákos megbetegedések, székrekedés, vérszegénység ellen is hatásos - Még mire jó a cékla?

Mire jó a cékla? Milyen jótékony és egészségvédő hatással van szervezetünkre? Milyen betegségek gyógyíthatók és előzhető meg fogyasztásával? Hogyan használjuk és milyen ételekbe tehetjük? Alábbi cikkünkben részletesen ismertetjük a cékla áldásos hatásait.

tovább a cikkre
Legyél fiatalos nagyi 50 fölött is! Szuperételek, amiket minden nap fogyassz
Legyél fiatalos nagyi 50 fölött is! Szuperételek, amiket minden nap fogyassz

Szenvedsz a klimax és a menopauza kellemetlen tüneteitől? Fáradt, öreg, megviselt nő néz vissza rád a tükörből? Tennél, csak nem tudod, hogy mit, a csontritkulás ellen? Akkor olvasd el dietetikus szakértőnk tippjeit, aki elárulja, mit kell enned ahhoz, hogy egészségesnek és fittnek érezd magad 50 felett is.

tovább a cikkre
Rákellenes, jó hasmenés ellen és cukorbetegek is ehetik - még mire jó a körte?
Rákellenes, jó hasmenés ellen és cukorbetegek is ehetik - még mire jó a körte?

Mire jó a körte? Milyen jótékony és egészségvédő hatással van szervezetünkre? Milyen betegségek gyógyíthatók és előzhető meg fogyasztásával? Hogyan használjuk és milyen ételekbe tehetjük? Alábbi cikkünkben részletesen ismertetjük a körte áldásos hatásait.

tovább a cikkre
A paradicsom - Milyen vitaminok vannak benne? Milyen betegségekre jó?
A paradicsom - Milyen vitaminok vannak benne? Milyen betegségekre jó?

Mire jó a paradicsom? Milyen jótékony és egészségvédő hatással van szervezetünkre? Milyen betegségek gyógyíthatók és előzhető meg fogyasztásával? Hogyan használjuk és milyen ételekbe tehetjük? Alábbi cikkünkben részletesen ismertetjük a paradicsom áldásos hatásait.

tovább a cikkre
Az ekcéma és az ételallergia kapcsolata
Az ekcéma és az ételallergia kapcsolata

Az atópiás dermatitis gyakran az allergiás betegségeknek, főleg az ételallergiák kialakulásának az előfutára lehet. A bőrgyógyászok ezért azt ajánlják a szülőknek és nagyszülőknek, akik gyermekeinél fennáll ez a bőrbetegség, hogy különösen figyeljenek oda gyermekük táplálkozására.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABAVÁRÓ VAN A CSALÁDBAN?
Ajándékot keresel neki? Szeretnéd meglepni valamivel? A Pocakosnapló, a best seller kismamakönyv garantáltan telitalálat lesz! Kattints ide és lepd meg élete legfontosabb naplókönyvével! >>

vonal

[x] hirdetés

Szakértők

Babakonyha

Mit egyen az unokám

Csokis-kókuszos tölcsér csokiöntettel: Leveles tésztás finomság, ahogy a cukrászok készítik! - Mutatjuk lépésről lépésre tovább

Málnás-kókuszos pillesüti recept - Lisztmentes, könnyű sütemény meleg nyári napokra tovább

Cukkini receptek egyszerűen - 5 fenséges cukkinis étel ebédre vagy vacsorára, amíg tart a szezon tovább

A klasszikus csíkos kalács receptje - Így lesz puha és foszlós a tésztája tovább

Csokis-banános kevert süti receptje - Könnyű, omlós sütemény, ami fél óra alatt megvan! tovább

Csupa csoki brownie recept - Ellenállhatatlan süti csokirajongóknak tovább

Diós almatorta - igazi őszi sütemény fahéjjal és porcukorral tovább

Munka, nyugdíj

Munka, nyugdíj

Nyugdíjprémium, nyugdíj-korrekció, rendkívüli nyugdíj-segély 2018: Mennyi plusz pénzre számíthatsz? Nyugdíjszakértő válaszol tovább

Nyugdíj jogszabályok 2018: Egy fontos változás, ami sok nyugdíjba készülőt érint - Nyugdíjszakértő válaszol tovább

Nyugdíjt érintő változások - Mire számíthatnak a nyugdíjasok 2018 második felében? tovább

Ezért fontos, hogy nagymamaként is odafigyelj az egészségedre - Gondtalanul élvezhesd a nagymamaság szépségeit tovább

Nyugdíj-kisokos 2018: Hogyan történik a nyugdíjszámítás? Milyen dokumentumokra van szükség a nyugdíj-igényléshez? tovább

Nők korkedvezményes nyugdíja 2018: feltételei, igénylése, korkedvezményes nyugdíj melletti munkavégzés tovább

Nyugdíj 2018: mennyivel emelkedett idén a nyugdíj? Kik igényelhetnek öregségi nyugdíjat? Mi a feltétele a nyugdíjba vonulásnak? tovább

Életmód

Életmód

Így használd a gyógyvizeket fájdalomcsillapításra! - Melyik gyógyvíz milyen betegségre jó? tovább

A betegségek hátterében vízerek és káros sugárzások is állhatnak tovább

Veszélyesek lehetnek bizonyos gyógynövények! Mit ne adjunk a gyerekeknek? tovább

Ezért muszáj párásítani a csecsemők és gyermekek szobájában tovább

Dohányzol a gyermek közelében? Ezért ne tedd! tovább

Hogyan adjuk be a babáknak, gyerekeknek a gyógyszert? tovább

Gyomorégés, székrekedés, rossz kedv ellen egyél banánt! tovább

hirdetés

ELLÁTÁSOK, TÁMOGATÁSOK KISOKOSA

Állami támogatások, kedvezményes nyugdíj, ápolási díj, időskori segély, egyszeri segély, nyugdíjas bérlet, özvegyi nyugdíj... Nézd meg, hogy mik a feltételei az ellátásoknak, támogatásoknak.

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Videók

Recept ajánlatunk

Zöldséges csirkemell

Zöldséges csirkemell

Várandós kismamáknak ajánlott ételek >>
12 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 4 db csirkemell 1 fej lilahagyma 1 csomó újhagyma 3 db paradicsom 1 db paprika 15 dkg reszelt sajt Tej Jódozott só Bors Mustár Vaj

Recept:

A csirkemellet alaposan megmossuk, majd a mustárral ízesített tejben 1-2 órát pácoljuk. A hagymákat, paradicsomot, paprikát karikákra vágjuk.

Egy tűzálló tálat kikenünk egy kevés vajjal. A csirkemellet alaposan lecsöpögtetjük, sózzuk, enyhén borsozzuk(...) tovább a teljes recepthez...


hirdetés

CSED, GYED, GYES kalkulátor

Tudod, hogy mennyi lesz a Csed, Gyed, Gyes összege? Kalkulátorunkkal könnyen kiszámíthatod. Speciális eset a Tiéd? Nálunk mindenki megtalálja a rá vonatkozó számításokat!

[x] hirdetés

Legfrissebb szakértői válasz

Szatmáry Tünde Katalin

Szatmáry Tünde Katalin

Kiemelt hazai és nemzetközi nyugdíjszakreferens

tovább a szakértőhöz >>

Tisztelt Kérdező a kérdését megválaszoltam. Egyéb az ügyhöz kapcsolódó választ az adatvédelmi szabályoknak megfelelően konzultáció során tudok adni, mivel nem ismerem az ügy összes részletét. Köszönöm. Tisztelettel:Szatmáry Tünde Katalin

Ezt olvastad már? [x]
Egészség

Hagyd a keresztrejtvényfejtést! - Eláruljuk, valójában milyen módszerrel maradhatsz szellemileg friss idősebb korban is

vissza vissza