2023. március 25 |Irén, Írisz, Málna, Mária...
Főoldal > Cikkek > Játék az unokával > 5 egyszerű, de hatékony fejlesztő játék óvodásoknak - Hogy könnyebben menjen az írás, olvasás, koncentrálás az iskolában 5 egyszerű, de hatékony fejlesztő játék óvodásoknak - Hogy könnyebben menjen az írás, olvasás, koncentrálás az iskolában
Szerző: Hullán Gabriella 2016-02-02 Forrás: Nagyszülők Lapja ![]()
Ne azt tedd, hogy minden alkalommal, amikor csak teheted, rákényszeríted az asztalnál végzendő feladatok megoldására, netán életkorának nem megfelelő írásgyakorlatokra - hanem ennél jóval ügyesebben, trükkösebben és hatékonyabban csiszolhatod a képességeit úgy, hogy észre sem fogja venni! ![]() Az alábbi feladatokat a kisgyermek sokkal inkább játéknak, mintsem feladatnak fogja tekinteni. Minél többet játsszátok ezeket a játékokat közösen az unokával, hogy magabiztosabban sajátítsa majd el az írást-olvasást az iskolában. Hullán Gabriella gyógypedagógus az alábbi feladatokat ajánlja ovis és kisiskolás gyerekek szülei-nagyszülei figyelmébe. 1. Hideg-meleg játékEzeket fejleszti: figyelem, hangerő-hangsúly, beszédszervek, kutató funkcióA szobában eldugunk egy közösen kiválasztott és megbeszélt tárgyat. A „kereső játékost” hangunkkal irányítjuk a keresett tárgy felé. Ha jó irányba halad a szobában és közeledik az elrejtett tárgyhoz, fokozatosan emelkedő hangerővel mondjuk hogy „meleg”, „forró”, „tűzforró”; ha távolodik csökkentjük a hangerőt és „langyos”, „hűvös”, „hideg”, „nagyon hideg” szavakkal jelezzük, rossz területen keresgél a szobában. A „kereső” és az „irányító” szerepet bátran cserélgethetjük. 2. Egymás irányítása a térbenEzeket fejleszti: figyelem, beszédszervek, kutatófunkció, térbeli orientációNagyon hasonlít a hideg-meleg játékhoz. Ugyan úgy eldugunk valamit a szobában, azonban a másikat szó szerint mi irányítjuk szóban, míg el nem éri a keresett tárgyat. Például „lépj előre négyet, most fordulj jobbra. Lépj előre kettőt, a könyvespolc felülről harmadik polcán, a kék könyvtől jobbra, a zöld doboztól balra … találod.” Akár a kertben is lehet játszani. Ebben a változatban a téri orientáció kap hangsúlyt. Különösen tanulságos a gyerekeknek, amikor ők irányítanak, hiszen ha rossz irányt mondanak, az ellenkező irányba indulhat el a játszótárs, mint amerre ő szerette volna. 3. Labdafújás asztalonEzeket fejleszti: figyelem, beszédszervek, tüdőkapacitás erősítése, kitartás, kudarctűrés, szem-kéz koordinációEgy minden oldalról jól megkerülhető és a gyermek számára nem túl magas asztal közepére rakunk egy vattapamacsot vagy idősebb/ügyesebb gyerkőcök esetében pingpong labdát. Szükségünk lesz továbbá két könnyű, nem törékeny edényre is. A feladat: a labdát vagy pamacsot lefújni az asztalról a játszótárs oldalán úgy, hogy az leessen. A játszótárs kivédheti a kapott „gólt” abban az esetben, ha az asztal lapja mentén a kezében tartott tálkával azt ügyesen elkapja és a labda/pamacs a tálkájába pottyan. Lehet akár két félidős mérkőzéseket is játszani. 4. Memória játékEzeket fejleszti: vizuális figyelem, emlékezetEgy mesekönyvből, képes könyvből megnézünk szereplőket vagy tárgyakat, melyeket hangosan sorra megnevezünk. A feladat, a történet során a végig vett tárgyak/szereplők megnevezése. Képesség szintjétől függően lehet elvárni, hogy tartjuk-e a sorrendiséget és hogy hány dolgot (5-10-12) kell megnevezni. Idősebb gyerekekkel akár magazinból vagy katalógusból is szemezgethetünk.
Ezeket fejleszti: kitartás, figyelem, szem-kéz koordináció, finommotorika, magasabb szintű gondolkodás, viszonyító képesség, taktilitás |
Rovatok |
Cikkek témái |
Szolgáltatások |
Konyha Nagyi receptek / Receptek ételallergiára, betegségekre / Edd magad egészségesre Egészség Gyógynövénykereső / Gyógyfürdőkereső Unoka Unokám fejlődése / Baba receptek / Baba alvás kalkulátor / Baba hossz kalkulátor / Baba súly kalkulátor Horoszkópok Baba horoszkóp / Szülő horoszkóp Nyereményjátékok Fórum Szakértők Webáruház Videótár Programajánlók ![]() |