Utazás a gyerekekkel - így tedd elviselhetővé számukra az utat!

Nagyszülők Lapja

Programok

Utazás a gyerekekkel - így tedd elviselhetővé számukra az utat! Gyerekkel nyaralni menni nem egyszerű dolog, nem lehet igazán kiszámítani előre mire hogyan reagálnak, a változás és a sok újdonság mennyire viseli meg őket.

Mivel utaztok?
Fontos, hogy mivel utazunk. A vonatos és buszos kirándulás inkább csak rövid távra ajánlott, mert nem lehet annyira sokat mozogni. Bár eleinte érdekes lehet a gyerekek számára, de másfél-két óra után már unatkoznak. Bár jól felkészült szülők színezőt, könyvet mindig csomagolnak, de tényleg ne válasszunk messzi úticélt.

Az autó már jobban bírható. Rajtunk múlik, mikor állunk meg egy kicsit pihenni, szaladgálni… Kicsi gyerekek esetében több családtól hallottam, hogy nagyon jó az éjszakai utazás. Tehát Olaszország vagy a horvát tengerpart jól megközelíthető, ha késő délután indul a család, este megállnak egy kis vacsorára, majd egy erős kávé apának és mehet az éjszakai menet.

Egyetlen veszélye, hogy apa kibírja az éjszakázást. Ha fáradtak vagytok, inkább álljatok meg 1-2 órára pihenni. Mi is így mentünk most Horvátországba, 7-8 órás út volt. A gyerkőcök ( 3,5 és 6 évesek) jót szundiztak hátul, de hajnali 4 körül már nem bírtuk tovább. Megálltunk egy gyönyörű hegy tetején egy benzinkút parkolójában, és aludtunk 1 órát. Igaz csak reggelre értünk oda, de épségben.

Csomagolj játszódobozt, hogy ne unatkozzanak a gyerekek az úton!
Másfél évesnél idősebb gyerekek számára jól beválhat a cipős doboz technika. Már nem tudom, hol olvastam, de nálunk nagyon hasznosnak bizonyult a visszavezető úton. Tehát keress egy üres cipősdobozt és tegyél bele olyan játékokat, amivel jól el tud/nak játszani az úton. Kicsiknek rég nem használt csörgős-zörgős és gyöngyfűzős játékokat. Jól jöhet még a mágneses játék, vagy kis margarinos dobozban egy pár gesztenye, amivel jókat lehet „ főzni”.

Nagyobbaknak lehet kisdobozos társasjáték, ami mágneses alapú, már lehet ilyeneket kapni a boltokban. A gyöngyfűzős játékok helyett sima fűzős játék, amikor már csak egy cipőfűzőt kell ide-oda dugdosni. A dobozba jól jön még egy-két olyan játék, amivel esős időben tudnak játszani.

Régen elfeledett kindertojás-játékok, kis dobozos társas, színezők, és a csinálj magad könyvet játék. Ehhez csak egy pár régi gyerekújság, meg egy üres puha fedeles fényképalbum, meg egy olló kell. A gyerek kivágja a számára érdekes képeket, és sorba berakosgatja az albumba (még az utazás előtt természetesen). Beszédfejlesztésre is kiválóan alkalmas, mert erről szívesen mesélnek a gyerekek.

Utazás repülővel
Nagyon izgalmas lehet egy gyereknek, de csak 2 éves kor felett, amikor már tudja értékelni a helyzet különlegességét. Ennél kisebbeknek néha inkább csak nyűg a kis hely vagy a sok átszállás és várakozás. Bár ezt mi már kipróbáltuk, amikor Nóri 2 éves volt, teljesen belelkesült, valószínű azért, mert mi is nagyon feldobottak voltunk.

Barni nagyon imádta, főleg, hogy felszálláskor beláttunk a pilótafülkébe és a nagy nézelődésre a pilóták integettek nekünk. Na ez aztán hatalmas kitüntetés egy gyerek számára, hát még, ha el tudod intézni, hogy bemehessen a pilótafülkébe. Ez is lehetséges már, persze ki kell fognod egy jófej légikísérőt és egy vidám pilótát.

1-2 nap, mire a gyerekek alkalmazkodnak az új környezethez
Ha már megérkeztetek a nyaralóhelyre, ott egy gyerek számára minden újdonság. A szoba, a fények, az illatok, a hangok. Ne aggódj, ha egy-két napig zavart, nem akar aludni, neki is hozzá kell szokni az új környezethez. Nagyon sokat segíthet, ha elviszitek a gyerkőc kedvenc állatkáját, a kispárnáját, sőt, ha befér, akkor az ágyneműjét. Hiszen ezek az otthon illatát árasztják, ezzel egy kis biztos pontot csempészve a sok újdonságba.

Az sem meglepő, ha felborul a napirendje, nem akar enni, ezt persze a meleg is befolyásolhatja, hisz’, mi sem vagyunk éhesek kánikulában. Az evéskor vedd azt is számításba, hogy lehet, hogy olyan ízeket adsz most a gyereknek, amit még soha nem kóstolt, főleg, ha külföldön nyaraltok. A nyaralás idején általában mi, szülők is lazábban kezeljük a dolgokat, napirend elcsúszik, később fekszünk és ébredünk. Ne idegeskedjetek emiatt, csak elrontja a nyaralást. Egy gyereknek meg nagyon izgalmas, ha az átlagostól eltérően kicsit később fekhet le.

Programok a nyaralás alatt
Írni szeretnék még az időtöltésekről. Például a tenger sós! Igen tudom, hogy ez 2. osztályos környezetismeret tananyag, de gondolj bele, hogy a gyerekek nagyon sokszor isznak a vízből, amiben pancsolnak. Tehát, ha napokig csak köpköd a gyerek a vízben, ne idegeskedj, meg fogja szokni. Nóri lányomnak 2 napba került. Továbbá, ha nagyobb gyerekeid vannak, akkor lehet, hogy neked jó buli a banánozás, a búvárkodás, vagy az ejtőernyőzés, de lehet, hogy a gyerek fél ettől. Soha ne kényszerítsd semmire, azért mert te azt gondolod, hogy az a dolog milyen jó.

Fontos megjegyezni még, hogy a gyerek rögtön megérzi, ha te is félsz. Tehát a haverok kedvéért ne repülj fel ejtőernyővel. De, ha vetted a bátorságot, akkor semmiképpen ne vidd a gyereket. A szülő félelme ráragad, és ebből inkább csak baj szokott származni.