Idős korban a volán mögött: Szükséges-e felső korhatárt szabni az autóvezetéshez? - Ezt mondja a szakértő

Nagyszülők Lapja

Programok

Nagyszülők Lapja


Idős korban a volán mögött: Szükséges-e felső korhatárt szabni az autóvezetéshez? - Ezt mondja a szakértő Idősebb korban általában könnyebben lankad a figyelem, a látás is romolhat, ezért kiemelten fontos az orvosi alkalmassági vizsgálat azoknál, akik a volán mögé szeretnénk ülni. Magyarországon is korlátozni kellene, hány éves korig vezethet valaki autót? Idősebb korban általában könnyebben lankad a figyelem, a látás is romolhat, ezért kiemelten fontos az orvosi alkalmassági vizsgálat azoknál, akik a volán mögé szeretnénk ülni - olvasható a csalad.hu-n.

Felmerült már korábban, hogy Magyarországon korlátozni kellene, hány éves korig vezethet valaki autót, azonban a jogszabály jelenleg csak alsó határt ír elő - mondta Pető Attila közlekedési szakoktató a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

Hány éves korig vezethetünk autót?


Hazánkban kötelező orvosi vizsgálaton kell részt venni ahhoz, hogy valaki a jogosítványt megszerezhesse, hetven év felett pedig évente kötelező elvégeztetni az orvosi alkalmassági vizsgálatot – hangsúlyozta Pető Attila.

60 év felett megáll az élet?
Hatvan év felett nem úgy működünk már, mint fiatalon, hiszen testünk öregszik, nehezebben megy a mozgás is, emiatt valóban veszélyesebb, ha egy idős ember ül a volán mögé – magyarázta az oktató.

Hány éves korig vezethetünk autót?

Hozzátette ugyanakkor, hogy az előbb említettek nem mindenkire értendők, hiszen rengeteg olyan idős ember van, aki fitt, bátran volánhoz ülhet, és biztonságosan vezet. A statisztikák alapján egyébként az idős korosztály sokkal kevesebb balesetet okoz, mint a fiatal vezetők – mondta Pető.

Ezt is olvasd el! Csökkenő, homályos látás, fényérzékenység? Egy természetes szer a szemfáradtság ellen »

Életkori sajátosságai vannak annak, miként kell egy-egy váratlan helyzetben reagálni vezetés közben. Idős korban a reakcióidő megnyúlik, reflexeink lelassulnak, bár ezt hosszú időn keresztül szerzett rutinnal tudjuk pótolni – fejtette ki Kapitány Tibor közlekedésbiztonsági szakértő, vezetéstechnikai tréner.

A rossz beidegződéseket ki kell javítani
Mint mondta, a fiataloknál nem alakulnak ki rossz beidegződések, míg az idősebb korosztályhoz tartozó sofőrök sokszor rossz beidegződésekkel vezetnek, ami balesetveszélyes lehet. Ugyanakkor Kapitány elmondta azt is, ezek a beidegződések kiirthatók, javíthatók, a vezetéstechnikai tudást tréningezéssel fejleszteni lehet.

Nincs jogszabályi korhatár
Pető Attila véleménye szerint jogszabályban semmiképp nem kellene rögzíteni azt, hogy bizonyos kor felett a jogosítványt már nem lehet használni, hiszen az nagy felháborodást váltana ki, és a jól vezető időseket is korlátozná. Ugyanakkor az orvosok felelőssége hatványozott.

Forrás: csalad.hu
Fotó: Pxhere, autofakty.pl

Nagyszülők Lapja

Programok

Nagyszülők Lapja


2019.02.13