Így csapnak be a boltban, ha nem figyelsz! 5 dolog, amit az emberek fele rosszul tud a vásárlást követő cseréről és reklamációról

Nagyszülők Lapja

Otthon, kert

Nagyszülők Lapja


Így csapnak be a boltban, ha nem figyelsz! 5 dolog, amit az emberek fele rosszul tud a vásárlást követő cseréről és reklamációról A vásárlók fele nincs tisztában azzal, hogy 2 éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni - írja egy korábbi közleményében az NFH. Akciós terméket valóban nem köteles visszavenni a bolt? És tényleg csak az eredeti csomagolásban veszik vissza az árut? Mire van szükség cserénél: jótállási jegyre, nyugtára vagy mindkettőre? Cikkünkből mindez kiderül. A jogszabály szerint minden termékre 2 év szavatosság jár, illetve kormányrendeletben meghatározott termékekre 1 év kötelező jótállást kapunk. Ha az áru elromlik vagy meghibásodik, kérhetjük a javítását vagy cseréjét, ha egyik sem lehetséges, akkor kérhetünk árleszállítást vagy visszakérhetjük a pénzünket.

Ezzel azonban nagyon kevesen vannak tisztában. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megbízásából végzett kutatás szerint a megkérdezettek 49%-a nem, vagy helytelenül tudta, hogy a vásárlást követő 2 éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni. Ezért is fontos, hogy megfelelő tájékoztatást kapjanak a vásárlók az üzletekben.

5 tipikus félrevezető bolti tájékoztatás, ami megtéveszti a vásárlót


1. „Akciós terméket nem cserélünk”
A jogszabályok alapján ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve, vagy sem. Kivéve, ha a vevő egy olyan hiba miatt reklamál, amiért a termék le volt értékelve, és erről őt az eladó tájékoztatta.  

2. „Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja”
Amikor egy termékről kiderül, hogy hibás, a vásárlónak nem kötelező levásárolnia az árát vagy másikat választani, hanem a pénzét is visszakérheti, ha szeretné.

3. „Reklamációt csak három napig fogadunk el”
A kereskedők gyakran adják azt a tájékoztatást, hogy az üzletben csak 3 (munka) napon belül fogadják a kifogásokat. Ezután már csakis a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz lehet fordulni minőségi kifogásokkal. A vásárlóknak ugyanakkor joguk van ott reklamálni, ahol vásároltak - tehát az üzletben - mégpedig a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt.

4. „Csak akkor cseréljük be, ha eredeti a csomagolás”
Néhány üzlet a minőségi kifogás intézését szabálytalanul, a termék eredeti csomagolásához, illetve a doboz meglétéhez kötötte, ezt pedig a jogszabályok szerint nem teheti meg.

5. „Jótállás csak számla/nyugta ellenében”
A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel is érvényesíthetőek, a kereskedő nem követelheti meg a jótállási jegy és nyugta egyidejű felmutatását.
 
Forrás: NFH
Fotó: Pixabay

Nagyszülők Lapja

Otthon, kert

Nagyszülők Lapja


2016.10.14