Főoldal > Cikkek > Mozgás > 10 nyújtó és erősítő jógagyakorlat 50 év fölött, ami kíméli a térdet és a csuklót - Jógaoktató ajánlása

10 nyújtó és erősítő jógagyakorlat 50 év fölött, ami kíméli a térdet és a csuklót - Jógaoktató ajánlása

Szülőklapja képA térdsérülések megelőzése szempontjából a rendszeres mozgásnak kulcsszerepe van. Ha a térdről van szó, akkor a combizom erősítését célzó, a szalagok rugalmasságát megőrző mozgásnak különösen – a jóga pedig az egyik legjobb eszköz erre.

Szerző: Oreskó Renáta
2016-05-09
Forrás: Nagyszülők Lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

szakértő Oreskó Renáta
gerincjóga-oktató, preventív gerinctréner
kérdezd szakértőnket a témában >>
Térdsérülés vagy csuklóproblémák esetén sem kell lemondanunk a jógagyakorlásról! Szeretnék megosztani egy szuper összeállítást a Yoga International oldaláról, amely ugyanúgy erősít-nyújt, akár egy dinamikus gyakorlatsor, és nemcsak a térded, de a csuklód is óvja a lent bemutatott sorozat.

Dinamikus jógagyakorlatsor, amely megkíméli a térdet és a csuklót
Gyakorlás közben figyelj arra, hogy lassan végezd az ászanákat, és tudatosítsd minden mozdulatod. Figyelj a stabilitásra, hogy mindig megfelelő alátámasztásban tartsd magad. Ha éppen nincs is problémád térddel-csuklóval, akkor is érdemes kipróbálni ezt a sorozatot - újfajta élményt fog nyújtani a dinamikus jógagyakorlásban.

Ez a sorozat igényel némi jóga előképzettséget, ezért csak akkor végezd, ha biztos vagy magadban. Ha sérülés után kezded újra a gyakorlást, akkor mindenképp várd ki az orvos/gyógytornász által javasolt gyógyulási időt, és csak utána lépj a matracra.

Térd- és csuklókímélő jógagyakorlatsor haladóknak


1. Helyezkedj el tádászanában (hegytartás). Csípőszéles kisterpeszben állj (körülbelül 15-20 centiméter legyen a két talpad között), hajlítsd a térdeket, és engedd le a csípőd, süllyedj bele a széktartásba. Emeld el a lábujjakat a talajról, hogy a core izmok erősebben tartsanak! Egyenesítsd, vagy hosszítsd a gerincet, akár tükörben kontrollálhatod magad. Kilégzésre csavarj a székpózban, a bal könyöködet (a kevésbé intenzív csavaráshoz a kezed vagy alkarod) támaszd meg a jobb térded oldalán. Maradj benne legalább három hosszú légzésig, minden kilégzésre egyre jobban csavarj, miközben a felül levő vállat folyamatosan visszafelé húzod!


csavarás széktartásban - fordított széktartás

2. Ezután lépj hátra a bal lábaddal (a karok helyzetét megtartva). Maradj benne ugyanígy három légzésig, kilégzésre mindig mélyítve a csavarást. Belégzéskor fordítsd a fejed lefelé, nézz a talaj felé, kilégzéskor vezesd a tekinteted felfelé.  


csavarás kitörésben

3. Majd engedd le a sarkad a talajra a harcos 1-es pózhoz, a karokat tartsd derékszögben, hátul zárd a lapockákat. Maradj így vagy felfelé is nyújtózhatsz a karokkal.


harcos 1

4. Hozd a kezeket a mellkas elé, és zárd össze a tenyereket imádkozó tartásban (andzsali mudra). Tartsd a térded stabilan, és fordulj át harcos 2 pózba - így a tartásod a matracod hosszabb oldalával lesz párhuzamos. Bontsd a tenyereket, és nyújtsd ki a karokat vállmagasságban, tenyerek lefelé nézzenek.


harcos 2

5. Maradj három légzésig a harcos 2-ben, majd forgasd be a hátul lévő talpad, igazítsd hozzá az előlévőt is az istennő pózhoz (ez egy széles, mély guggolás, lábujjak kifelé néznek). Vagy hajlítsd a karokat derékszögben, és úgy csavarj jobbra-balra (derékból csavarva, miközben a medence középen stabil marad), vagy tartsd középen a felsőtested, és lágyan ökölbe szorítva a kezeket, mozgasd a karokat, mintha nagy, széles mozdulatokkal fésülködnél vagy mintha hátúszásban tempóznál (lásd a képen).


istennő póz variáció 1.


istennő póz variáció 2.

6. Állítsd a belső talpéleket párhuzamosra, nyújtsd a lábakat, de a térded ne feszítsd át. Enyhén hajlítsd a térdeket miközben előrehajolsz praszárita-pádóttánászanába (előrehajlás széles terpeszben). Nyújtsd meg előre a gerinced, tartsd a súlyod egyenletesen elosztva mindkét lábon. Kinyújthatod előre a karokat, de kevés súlyt engedj a karokra. Vagy kulcsolhatod a kézujjakat magad mögött, esetleg megfoghatod a bokákat – de mindenképp tartsd szép hosszan a gerinced!


praszárita-pádóttánászanába (előrehajlás széles terpeszben)

7. Bármelyik variációt választottad, maradj benne 3 légzésig. Majd forgasd ki a bal lábad a harcos 2-eshez (most a másik oldalra fogod végezni). Belégzésre emeld a karokat vállmagasságban, majd fordulj át harcos 1-be, tenyereket hozd imádkozó tartásba, vagy nyújtózz felfelé a karokkal. Majd forgasd vissza a sarkad a kitörésben csavaráshoz (2. kép), és most a jobb karod lesz a bal combodhoz kívülről támasztva. Végül lépj vissza a fordított széktartásba (1. kép), majd legvégül lépj vissza tádászanába.

8. Kiegészítheted a sorozatot pár álló, oldalra hajlító ászanával, például a félhold tartással (próbáld ki kisterpeszben, vagy jógatéglát tartva a két láb között), esetleg egy álló hátrahajlítás is beleférhet még.


félhold póz variáció


hátrahajlítás
 
9. Zárd a gyakorlást egy fekvő csavarással. Feküdj a hátadra, húzd fel úgy a lábaidat, hogy derékszöget zárjanak be a talajjal (tehát a combok legyenek merőlegesek, a lábszárak pedig párhuzamosak a talajjal). A karokat pihentesd magad mellett, egy vonalban a vállakkal, tenyerek lefelé nézzenek. Kilégzésre engedd le  a lábakat a jobb oldalra (akár a jobb tenyereddel segítheted). Ha kényelmetlenséget vagy feszültséget érzel a hátadon, akkor tegyél egy párnát vagy összehajtogatott plédet a térdek alá és/vagy a bal váll alá. Lazítsd el a hátad, a csípőd és a vállakat. A tekinteted fordítsd bal oldalra, és engedd süllyedni a térdeket, add át a súlyt a talajnak.


gerinccsavarás hanyattfekvésben

10. Végezd el mindkét oldalra a csavarást, majd húzd fel a térdeket a mellkashoz hanyattfekvésben pár légzésig, kompenzáld kicsit a csavarás hatásait. Majd relaxálj még néhány percig savászanában.

A térdeink egészségének megőrzésében fontos, hogy a lábboltozat izmait is eddzük, a harcos pózok, a fenti álló ászanák is alkalmasak erre. A sérülések megelőzése szempontjából a rendszeres mozgásnak kulcsszerepe van, ha a térdről van szó, akkor a négyfejű combizom erősítését célzó, a szalagok rugalmasságát megőrző mozgásnak különösen – a jóga pedig az egyik legjobb eszköz erre.

Amennyiben gerinces jellegű vagy komolyabb keringési betegséged, panaszaid vannak, mielőtt bármilyen új mozgásforma gyakorlásába kezdesz, feltétlenül konzultálj a kezelőorvosoddal!
 
Felhasznált és ajánlott irodalom:
https://julijoga.wordpress.com/2013/08/20/a-terd-anatomiaja-joga-szempontbol/
http://yoginicelia.blogspot.hu/2014/02/a-terd-anatomiaja-iii_1128.html
http://www.life.hu/ez-zsir/20140523-jogaiskola-a-jogaklikkel-terdjavito-gyakorlatok.html
http://www.hazipatika.com/napi_egeszseg/mozgasszervi_betegsegek/cikkek/a_legjobb_jogapozok_terdfajasra/20151125121658


Szerző: Oreskó Renáta jógaoktató a Yoga International cikke nyomán
Eredeti cikk: Jóga Egyszerűen

hirdetés

[x] hirdetés

hirdetés

Túl sok a savad? Gyakran van égő érzés a nyelőcsövedben? Gyomorfájástól, görcsöktől szenvedsz? Kattints ide és nézd meg, hogy mit tehetsz ellene! >>

vonal

[x] hirdetés

Címkék: jóga, yoga, térdkímélő jóga, csuklókímélő torna, jóga idősebbeknek, jóga középkorúaknak, térdsérülés, mozgás, gyógytorna

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*

Kapcsolódó cikkek

Strandok éjszakája 2017: 40 strand és gyógyfürdő, ami éjjel is nyitva lesz július 28-án! - Helyszínek, kedvezmények, programok
Strandok éjszakája 2017: 40 strand és gyógyfürdő, ami éjjel is nyitva lesz július 28-án! - Helyszínek, kedvezmények, programok

Számos gyógyfürdő és strand július 28-án éjfélig vagy akár hajnali 2 óráig is nyitva tart a Strandok Éjszakája elnevezésű különleges esemény kapcsán! Kellemes fürdőzés és egyedi programok is várnak, a csatlakozott fürdők listáját megtalálod cikkünkben.

tovább a cikkre
Szökjön ki egy fürdőbe 2017: Fél áron mehetsz fürdőzni február 28-án! Mutatjuk a csatlakozott fürdők listáját
Szökjön ki egy fürdőbe 2017: Fél áron mehetsz fürdőzni február 28-án! Mutatjuk a csatlakozott fürdők listáját

A Magyar Fürdőszövetség 2017-ben is meghirdeti a "Szökjön ki egy fürdőbe!" elnevezésű országos programját. Ezen a napon sok fürdőbe fél áron lehet belépni, és több helyen a szauna, illetve a masszázs is kedvezményes árú! Mutatjuk a csatlakozott fürdők listáját.

tovább a cikkre
Kímélő, 10 perces jóga kezdőknek - 5 gyakorlat, amit végezz el minél gyakrabban, hogy fittebb és frissebb legyél
Kímélő, 10 perces jóga kezdőknek - 5 gyakorlat, amit végezz el minél gyakrabban, hogy fittebb és frissebb legyél

Szánj 10 percet testi, lelki, spirituális egészségedre! Kímélő jógagyakorlatsort mutatunk kezdőknek, amely ugyanolyan hatásos tud lenni, mint egy haladó program. Ezeket a jógagyakorlatokat bárhol, bármikor elkezdheted, és semmilyen eszköz nem szükséges hozzá.

tovább a cikkre

A témával foglalkozó szakértőnk

Oreskó Renáta - gerincjóga-oktató, preventív gerinctréner

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABAVÁRÓ VAN A CSALÁDBAN?
Ajándékot keresel neki? Szeretnéd meglepni valamivel? A Pocakosnapló, a best seller kismamakönyv garantáltan telitalálat lesz! Kattints ide és lepd meg élete legfontosabb naplókönyvével! >>

vonal

[x] hirdetés

Szakértők

Babakonyha

Mit egyen az unokám

Csokis-banános kevert süti receptje - Könnyű, omlós sütemény, ami fél óra alatt megvan! tovább

Csupa csoki brownie recept - Ellenállhatatlan süti csokirajongóknak tovább

Diós almatorta - igazi őszi sütemény fahéjjal és porcukorral tovább

Muffin palacsinta: omlós sütemény csokival és gyümölcsdarabokkal tovább

21 vidám étel ötlet gyerekeknek, fotókkal - Reggelire, uzsonnára vagy gyerekzsúrra is tökéletes tovább

Hozzátáplálás, glutén bevezetése: miért nem jó erre a babakeksz, háztartási keksz? Hogyan vezesd be a glutént a baba étrendjébe? tovább

Naplemente-szelet: könnyű nyári sütemény vaníliás krémmel tovább

Munka, nyugdíj

Munka, nyugdíj

Nyugdíj-kisokos 2018: Hogyan történik a nyugdíjszámítás? Milyen dokumentumokra van szükség a nyugdíj-igényléshez? tovább

Nők korkedvezményes nyugdíja 2018: feltételei, igénylése, korkedvezményes nyugdíj melletti munkavégzés tovább

Nyugdíj 2018: mennyivel emelkedett idén a nyugdíj? Kik igényelhetnek öregségi nyugdíjat? Mi a feltétele a nyugdíjba vonulásnak? tovább

Nyugdíjjal kapcsolatos ügyintézések az ünnepek előtt: Mire érdemes odafigyelni? Mire készülj, ha 1954 második felében születtél? tovább

Havonta 50 ezer forintot kaphat a nyugdíj mellé, aki tartósan beteg gyermeket nevelt otthonában tovább

Nyugdíjemelés, nyugdíjprémium és egyéb juttatások: mennyi plusz pénzre számíthatnak a nyugdíjasok? Nyugdíjszakértő válaszol tovább

Ajándék Erzsébet-utalvány, kompenzáció és nyugdíjprémium - Mekkora plusz összegre számíthatnak a nyugdíjasok? tovább

Életmód

Életmód

Így használd a gyógyvizeket fájdalomcsillapításra! - Melyik gyógyvíz milyen betegségre jó? tovább

A betegségek hátterében vízerek és káros sugárzások is állhatnak tovább

Veszélyesek lehetnek bizonyos gyógynövények! Mit ne adjunk a gyerekeknek? tovább

Ezért muszáj párásítani a csecsemők és gyermekek szobájában tovább

Dohányzol a gyermek közelében? Ezért ne tedd! tovább

Hogyan adjuk be a babáknak, gyerekeknek a gyógyszert? tovább

Gyomorégés, székrekedés, rossz kedv ellen egyél banánt! tovább

hirdetés

ELLÁTÁSOK, TÁMOGATÁSOK KISOKOSA

Állami támogatások, kedvezményes nyugdíj, ápolási díj, időskori segély, egyszeri segély, nyugdíjas bérlet, özvegyi nyugdíj... Nézd meg, hogy mik a feltételei az ellátásoknak, támogatásoknak.

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Videók

Recept ajánlatunk

Zöldséges csirkemell

Zöldséges csirkemell

Várandós kismamáknak ajánlott ételek >>
12 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 4 db csirkemell 1 fej lilahagyma 1 csomó újhagyma 3 db paradicsom 1 db paprika 15 dkg reszelt sajt Tej Jódozott só Bors Mustár Vaj

Recept:

A csirkemellet alaposan megmossuk, majd a mustárral ízesített tejben 1-2 órát pácoljuk. A hagymákat, paradicsomot, paprikát karikákra vágjuk.

Egy tűzálló tálat kikenünk egy kevés vajjal. A csirkemellet alaposan lecsöpögtetjük, sózzuk, enyhén borsozzuk(...) tovább a teljes recepthez...


hirdetés

CSED, GYED, GYES kalkulátor

Tudod, hogy mennyi lesz a Csed, Gyed, Gyes összege? Kalkulátorunkkal könnyen kiszámíthatod. Speciális eset a Tiéd? Nálunk mindenki megtalálja a rá vonatkozó számításokat!

[x] hirdetés

Legfrissebb szakértői válasz

Szatmáry Tünde Katalin

Szatmáry Tünde Katalin

Kiemelt hazai és nemzetközi nyugdíjszakreferens

tovább a szakértőhöz >>

Kedves Tibor!

Az önre vonatkozó korhatár 63 év 183 nap. Mivel július 22.-én van volt 63 éves így a 183 napot hozzá számolva a nyugdíj igénylés időpont 2018.január 21. Fontos, hogy ha munkaviszonyban áll azt előtte megszüntesse. Amennyiben további kérdése merülne fel akkor várom sorait az ugyintezes15@gmail.com -ra.
Üdvözlettel: Szatmáry Tünde Katalin

Ezt olvastad már? [x]
Unoka

Így segítheted unokádat, hogy könnyebb dolga legyen felnőtt korában - Akár saját lakást is vehet

vissza vissza