Főoldal > Cikkek > Egészség > Gátizomtorna – Miért fontos az intimtorna a 40 év feletti nők számára? Hogyan végezd a gyakorlatokat?

Gátizomtorna – Miért fontos az intimtorna a 40 év feletti nők számára? Hogyan végezd a gyakorlatokat?

Szülőklapja képRendszeres gátizomtornával sokat segíthetünk a vizeletcsepegés megelőzésében, illetve kezelésében. Nőgyógyász szakértőnk lépésről-lépésre ismerteti, hogy hogyan végezzük a 3 lépésből álló, mindenki számára könnyen végezhető gátizomtornát, mely kiválóan kezeli az inkontinenciát és egy sor más életkorral járó női betegséget.

Szerző: Dr. Oláh Orsolya
2015-03-24
Forrás: Nagyszülők Lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

szakértő Dr. Oláh Orsolya
nőgyógyász
kérdezd szakértőnket a témában >>
A medencefenéki tornáról vagy más néven intim- vagy gátizom tornáról a megérdemeltnél kevesebb szó esik a mindennapokban, ahogy azokról a kórképekről is, melyek ezekkel a gyakorlatokkal részben megelőzhetőek és sok esetben kezelhetőek.
Mielőtt rátérnénk a torna részleteire, érdemes összefoglalni a medencefenék kórképeinek élettanát, kialakulásuk főbb okait.


Életkorral gyengülhet a medencefenék szerkezete
A medencefenék egy olyan izmokból és kötőszövetből álló réteg, ami a szeméremcsont, keresztcsont és a farokcsont között feszül ki, és kétoldalt a medencecsonton rögzül. Ez a réteg támasztja főként alá a kismedencei szerveket, mint a húgyhólyagot, a méhet és a végbelet. Egy jól működő medencefenék ezeknek a szerveknek a megtámasztásán kívül segíti a húgycső és végbél záró izomzatát is a záró funkcióban, emellett fontos szerepe van a szexualitásban is, mivel egy egészséges, tónusos medencefenék segítséget jelent az orgazmus elérésénél mindkét fél számára.

A medencefenék szerkezete az életkorral gyengülhet, emellett vannak más, bizonyítottan hajlamosító tényezők, amelyek megléte esetén a medencefenéki kórképek kialakulására még nagyobb az esély. Ilyen a krónikus székrekedés miatti erőltetett hasprés, a krónikus köhögés például dohányzás vagy asztma miatt, a túlsúly vagy az állandó emelgetéssel járó fizikai munka.

Vizelet elcsepegése, hüvelyfali gyengeség, méh előesése – a leggyakoribb panaszok
Egy lazább szerkezetű medencefenéknél, ennek következtében tágabb hüvelynél házasélet közben az érzőidegeket kevesebb inger éri, a páciensek egy részének ez a fő panasza. De meggyengült medencefenék esetén kialakulhatnak ennél súlyosabb problémák is. A leggyakoribb megbetegedések a stressz-inkontinencia (terhelés hatására a vizelet elcsepegése), hüvelyfali gyengeség, hüvelyfali süllyedések, méhsüllyedés, vagy súlyosabb esetben a méh előesése, de fennállhat vizelet elakadás vagy akár széklet-inkontinencia is.
Méheltávolítás után hüvelyfali süllyedés, hüvelycsonk előreesés alkulhat ki
Méheltávolításnál szintén megbomlik a medencefenék egyensúlya, így egy ilyen műtét után évekkel később hüvelyfali süllyedés, hüvelycsonk előesés alakulhat ki. Ilyenkor a vizeléssel vagy székletürítéssel kapcsolatos panaszokon kívül az érintettnek furcsa, idegentestszerű érzése lehet a külső nemi szervénél.

Ezeknek a kezelésénél többféle módszer áll a rendelkezésünkre, néha elég megszabadulni a túlsúlytól, hogy a tünetek javuljanak, de ez általában nem elég, sőt, súlyosabb esetekben műtéti kezelésre is szükség lehet.

Gátizomtorna és egyéb kezelések – mit ajánl a szakember?
Akármilyen kezelést javasol az orvos, medencefenéki süllyedéseknél, stressz inkontinenciánál minden esetben a kezelés része kell, hogy legyen a medencefenéki izomzat napi rendszerességű tornája. Enyhébb esetekben önmagában is elegendő lehet, komolyabb panaszoknál az igen népszerű, hüvelybe felhelyezhető szilikon pesszáriumok, hüvelysúlyok használata mellett, vagy műtét előtt, majd a műtétet követően a tornát azonnal megkezdve folyamatosan kell végezni életünk végéig.


Gátizomtorna-gyakorlat lépésről-lépésre – Így végezzük!
Nagyon fontos, hogy a tornánál a megfelelő izmokat tornáztassuk, így első lépés a medencefenéki izmok megtalálása.

1. Ehhez üljünk le egy kényelmes székre enyhén szétnyitott lábakkal.

2. Következő lépésnek képzeljük el, hogy egy szellentést vissza akarunk tartani. Ehhez össze kell szorítani a végbélhez közeli izomcsoportot a végbél záróizmán kívül, és eközben érezni lehet egy kis mozgást a hüvelybemenetnél. Az ekkor összeszorított izomcsoport a medencefenéki izomzat, annak is főként a hátsó része.

3.  Ezután képzeljük el, hogy a pisilést meg akarjuk szakítani, és a vizeletet vissza akarjuk tartani. Az ekkor összeszorított izomzat kicsit különbözik az előbb említettnél, a vizelet visszatartásért felelős izomcsoport a medencefenéki izomzat elülső része. Az elülső és hátulsó részt nem lehet teljesen külön mozgatni, érzésre lehet, hogy nem vehető észre különbség, de ez nem baj. Mindkét esetben éreznünk kell a hüvelyben egy kis szorítást, ezzel együtt egy emelő mozgást. Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy jól csináljuk, két ujjunkat a hüvelybe helyezve az összehúzásnál éreznünk kell a szorítást az ujjakon. Ha még mindig kételyeink vannak, érdemes felkeresni egy – a témában jártas – szakorvost vagy gyógytornászt, aki segít a torna megtanulásában.

Kipróbálhatjuk vizeletürítés közben a vizeletürítés megszakítását is, azonban ezt csak a tanulási fázisban alkalmazzuk maximum heti egyszer-kétszer, ugyanis hosszabb távon károsíthatja a vizeletürítési funkciót és vizeletelakadást okozhat.
Nagyon fontos, hogy a torna közben sem a has-, sem a far- sem pedig a csípőtáji izmok ne dolgozzanak, vagyis végig el legyenek lazulva.

Milyen más megoldások léteznek az gátizomtorna mellett?
A torna mellett használhatóak a hüvelybe helyezhető különböző súlyú fémkúpok, melyek a napi munkavégzés közben is a hüvelyben maradhatnak, és a kúp súlyától függően különböző fokú medencefenéki izom összehúzódással tarthatóak helyben. Eleinte kényelmetlenek, vagy legalábbis szokatlanok lehetnek, de hosszú távon jó eredmények érhetőek el velük.

Ezen kívül elérhetőek már különböző, ún. biofeedback- eszközök. Egy részüknél az eszköz elektródái a hasra, hüvelybe vagy a perianális régióra helyezve érzékelik az izmok összehúzódását, és számszerűen jelzik, hogy mennyire hatékonyan végezzük a tornát, ezek a típusok szakember segítségével alkalmazhatóak. Bizonyos eszközök ennél egyszerűbben működnek, és otthoni használatra is alkalmasok, például egyes – hüvelybe helyezhető – vezeték nélküli eszközöknél telefonos alkalmazás segít a hatékony edzésben. Ezen eszközök nagy előnye az is, hogy a páciens követni tudja az izomzatban, izomerőben tapasztalható fejlődést.

Mikor és hol végezzük az gátizomtornát?
A tornát mindig vizeletürítés után, üres húgyhólyaggal végezzük. Az immár beazonosított medencefeneket húzzuk össze, és tartsuk összeszorítva 10 másodpercig. Ezután teljesen lazítsuk el szintén 10 másodpercig. Ezt egymás után tízszer végezzük el, egy ilyen sorozat körülbelül 3 percet vesz igénybe. Ezt a tízes sorozatot ismételjük meg a nap folyamán 3-5-ször, reggel, délután és este. Eleinte lehet, hogy csak 3-4 másodpercig tudjuk összehúzva tartani az izomcsoportot, de gyakorlással ez javulni fog, fő a kitartás.

Ezek a tornagyakorlatok bárhol és bármikor elvégezhetőek, a legkényelmesebb persze ülés vagy fekvés közben. Legyünk türelmesek. Körülbelül 4-6 hét után a legtöbb páciens már észlel javulást a tünetekben, de a nagyobb mértékű javuláshoz általában 3 hónap kitartó gyakorlásra van szükség.
A medencefenék torna megkezdése után néhány héttel már megpróbálkozhatjuk összehúzni a medencefeneket közvetlenül olyan helyzetek előtt, amikor általában vizeletvesztést vagy más tünetet tapasztalunk, például székből történő felállásnál, emelésnél vagy köhögésnél.

Mire érdemes még odafigyelni a gátizomtorna során?
Fontos, hogy a gyakorlást ne vigyük túlzásba, mert ezzel nem tudjuk a javulást gyorsítani, viszont a medencefenék elfárad a túlzott edzéstől, és ettől a panaszok fokozódhatnak is. A torna, de főleg a relaxáció akkor a leghatékonyabb, ha a gyakorlatokat a fenék enyhe kitolása mellett végezzük.

Ha a gyakorlás közben vagy után a hasban, derékban vagy hátban fájdalom lép fel, valószínűleg hibásan végezzük a tornát. Ebben az esetben érdemes olyan helyzetet találni, amikor teljesen el tudjuk engedni magunkat. Ilyenkor lazuljunk el, vegyünk mély lélegzetet, és győződjünk meg arról, hogy nem húzzuk össze a fent említett izmokat (mell-, has-, far-, csípőtáji izomzat).

Újabb vizsgálatok alapján már több szakember javasolja a farizmok megerősítését megfelelő pozícióban végzett guggolásokkal, kitöréses gyakorlatokkal, mivel ezen izmok szintén támogatják a medencefenék egyensúlyát. Ezeket a gyakorlatokat viszont a medencefenék gyakorlatoktól függetlenül kell végezni.

Rendszeres tornával sokat tehetünk a vizeletinkontinencia ellen
A medencefenék torna helyes végzésével nagyon jó eredményeket tudunk elérni a medencefenéki kórképek, köztük a terheléses vizeletinkontinencia megelőzésében és kezelésében, a gyenge medencefenéki izomzat megerősítésével a szexuális életben. A legfontosabb a rendszeresség és a kitartás. Csak napi pár perc ráfordítást jelent, de szerencsés esetben egy olyan életminőségbeli javulást kapunk cserébe, ami egy életre elkísér.

Szerző: dr. Oláh Orsolya, szülész-nőgyógyász
Forrás: FreeDigitalPhotos

hirdetés

[x] hirdetés

Címkék: intimtorna, gátizomtorna, vizeletinkontinencia, vizeletcsepegés, méh

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*

Kapcsolódó cikkek

A gyaloglás tempója már fiatal korban előrejelzi, hogy kinek a szervezete öregszik gyorsabban
A gyaloglás tempója már fiatal korban előrejelzi, hogy kinek a szervezete öregszik gyorsabban

Aki 45 évesen gyorsabban gyalogol, annak fiatalabb a szervezete és az agya is, a gyaloglás leggyorsabb, de még nem futó tempója ugyanis jó jelzője a szervezet és az agy öregedésének egy új amerikai kutatás szerint.

tovább a cikkre
Elhízás ellen: Tényleg hatékony fogyókúrás módszer az akupunktúra?
Elhízás ellen: Tényleg hatékony fogyókúrás módszer az akupunktúra?

A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy vajon eredményesebb-e az 5-pontos akupunktúrás kezelés az elhízás ellen, mint egyetlen akupunktúrás pont, az úgynevezett éhség-pont stimulálása.

tovább a cikkre
Hajbeültetés 50 éves kor felett
Hajbeültetés 50 éves kor felett

A férfiak kétharmada küzd a kopaszodással, a nők közül pedig minden tizedik nő szembesül előbb-utóbb hajvesztési problémával. Mit tehet az, akinek ritkul a hajkoronája, de nem akar ebbe belenyugodni?

tovább a cikkre

A témával foglalkozó szakértőnk

Dr. Oláh Orsolya - nőgyógyász

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABAVÁRÓ VAN A CSALÁDBAN?
Ajándékot keresel neki? Szeretnéd meglepni valamivel? A Pocakosnapló, a best seller kismamakönyv garantáltan telitalálat lesz! Kattints ide és lepd meg élete legfontosabb naplókönyvével! >>

vonal

[x] hirdetés

Szakértők

Babakonyha

Mit egyen az unokám

Karácsonyi diós-fahéjas kuglóf recept - Csak keverd össze a hozzávalókat és már sütheted is! tovább

Sütés nélküli zserbógolyó recept: 30 perces csokis süti, ha gyorsan készítenél valami finomat tovább

Fahéjas csiga receptje házilag - Így lesz igazán puha és omlós a tésztája tovább

Csokis-kókuszos tölcsér csokiöntettel: Leveles tésztás finomság, ahogy a cukrászok készítik! - Mutatjuk lépésről lépésre tovább

Málnás-kókuszos pillesüti recept - Lisztmentes, könnyű sütemény meleg nyári napokra tovább

Cukkini receptek egyszerűen - 5 fenséges cukkinis étel ebédre vagy vacsorára, amíg tart a szezon tovább

A klasszikus csíkos kalács receptje - Így lesz puha és foszlós a tésztája tovább

Munka, nyugdíj

Munka, nyugdíj

Nyugdíjprémium, egyszeri nyugdíj-kiegészítés 2019: Ennyi plusz pénzre számíthatnak a nyugdíjasok és nyugdíjszerű ellátásban részesülők! tovább

Nyugdíjat érintő változások 2019: Ezentúl még több minden beleszámítható a szolgálati időbe! - Nyugdíjszakértő válaszol tovább

Nyugdíjat érintő gyakorlati és jogszabályi változások 2019: Mi a teendőd, ha idén eléred az öregségi nyugdíjhoz szükséges kort? tovább

A nyugdíjasok leginkább a fővárosban dolgoznának egy felmérés szerint tovább

Nyugdíjat, illetve nyugdíj melletti munkavállalást érintő változások 2019-ben - Nyugdíjszakértő válaszol tovább

Öregségi nyugdíj igénylés 2019: Mire készüljenek azok, akik 1955-ben születtek és 2019-ben mennek nyugdíjba? tovább

Nyugdíj 2018: Nyugdíjprémium, decemberi nyugdíj utalása, Erzsébet-utalvány, adategyeztetési eljárás - Mire figyelj oda? tovább

Életmód

Életmód

Ezért fogyassz rendszeresen levest! - Levesfogyasztás élettani hatásai, levesfőzési fortélyok, levesek a diétában, levespor veszélyei tovább

Fürdőgyógyászati kezelések kisokos: Melyik kezelés milyen betegség ellen hatásos? - Szakember válaszol tovább

Így használd a gyógyvizeket fájdalomcsillapításra! - Melyik gyógyvíz milyen betegségre jó? tovább

A betegségek hátterében vízerek és káros sugárzások is állhatnak tovább

Veszélyesek lehetnek bizonyos gyógynövények! Mit ne adjunk a gyerekeknek? tovább

Ezért muszáj párásítani a csecsemők és gyermekek szobájában tovább

Dohányzol a gyermek közelében? Ezért ne tedd! tovább

hirdetés

ELLÁTÁSOK, TÁMOGATÁSOK KISOKOSA

Állami támogatások, kedvezményes nyugdíj, ápolási díj, időskori segély, egyszeri segély, nyugdíjas bérlet, özvegyi nyugdíj... Nézd meg, hogy mik a feltételei az ellátásoknak, támogatásoknak.

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Videók

Recept ajánlatunk

Zöldséges csirkemell

Zöldséges csirkemell

Várandós kismamáknak ajánlott ételek >>
12 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 4 db csirkemell 1 fej lilahagyma 1 csomó újhagyma 3 db paradicsom 1 db paprika 15 dkg reszelt sajt Tej Jódozott só Bors Mustár Vaj

Recept:

A csirkemellet alaposan megmossuk, majd a mustárral ízesített tejben 1-2 órát pácoljuk. A hagymákat, paradicsomot, paprikát karikákra vágjuk.

Egy tűzálló tálat kikenünk egy kevés vajjal. A csirkemellet alaposan lecsöpögtetjük, sózzuk, enyhén borsozzuk(...) tovább a teljes recepthez...


hirdetés

CSED, GYED, GYES kalkulátor

Tudod, hogy mennyi lesz a Csed, Gyed, Gyes összege? Kalkulátorunkkal könnyen kiszámíthatod. Speciális eset a Tiéd? Nálunk mindenki megtalálja a rá vonatkozó számításokat!

[x] hirdetés

Legfrissebb szakértői válasz

Szatmáry Tünde Katalin

Szatmáry Tünde Katalin

Kiemelt hazai és nemzetközi nyugdíjszakreferens

tovább a szakértőhöz >>

Tisztelt Rozália!
Természetesen kérheti a megállapított saját jogú nyugdíj "újraszámolását". Javaslom , hogy felülvizsgálati kérelemet terjesszen elő a határozaton szereplő úgyszámra hivatozva a határozatot hozó szerv felé.
Üdvözlettel:Szatmáry Tünde Katalin www.ugyintezesazonnal.hu

Ezt olvastad már? [x]
Utazás

Varázslények - Mesebeli küldetés: Új kiállítás és játék a Vajdahunyadvárban, kalandvágyó gyerekeknek!

vissza vissza